Met in deze uitzending: -Brabanders klikken niet. -Gamer hoeft niet naar school. -Jongere is koopziek. -Crèmepje uit Korea.
In deze uitzending van Editie NL onder andere:
Crèmepje uit KoreaDagcrèmes, serums, maskers en toners. Zuid-Koreaanse beautyproducten zijn razend populair en veroveren in rap tempo onze winkels. In Korea draait beauty vooral om de huid. Van jongs af aan beginnen vrouwen te smeren om rimpels te voorkomen. En dat beautygeheim willen ze aan ons doorgeven.
Jongere is koopziekVeel jongeren shoppen online, terwijl ze het geld niet hebben om het te betalen. Uit nieuw onderzoek blijkt dat bijna 30 procent van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar hun financiën niet op orde heeft. Een derde van hen vindt het kopen van spullen op krediet of met geleend geld absoluut geen probleem. En maar liefst 58 procent is in het afgelopen jaar te laat geweest met het betalen van één of meer rekeningen. Jongen zouden wel weten hoe je met geld om moet gaan, maar te nonchalant zijn. De organisatie roept hen op verantwoordelijker te worden.
Gamer hoeft niet naar schoolVrij krijgen van school om te kunnen gamen. Het is de 16-jarige Dylan gelukt. Hij is professioneel Fortnite speler en kon zijn opleiding simpelweg niet meer combineren met zijn enorm populaire YouTube-kanaal Games4Real. Dylan doet de MBO-opleiding media-vormgeving, waar ze zijn online-ondernemerschap willen stimuleren. Maar toch, leerplicht blijft leerplicht.
Brabanders klikken nietIn de provincie Noord-Brabant is veel drugscriminaliteit. De politie en het Ministerie van Justitie en Veiligheid willen dat Brabanders het melden als ze daar wat over weten. Maar dat verklikken gebeurt niet. En toch zou de strijd tegen drugscriminelen alleen te winnen zijn, als burgers hun mond open doen, zegt het Ministerie. Waarom weigeren burgers te bellen als ze iets crimineels zien? Een wetenschappelijk onderzoek moet het antwoord opleveren.
De presentatie was in handen van
Margreet Beetsma. Deze uitzending van het programma Editie NL met de titel Aflevering 237 werd uitgezonden op dinsdag 27 november door RTL4.