Handen af van de automobilist
12-3-2011
| 1479 x bekeken | 0 reacties
Met 130 kilometer per uur over de snelweg. Nu nog een test op een paar trajecten, maar straks mogelijk werkelijkheid op veel meer snelwegen. Sceptici sommen de nadelen al op: slecht voor het milieu, het aantal verkeersslachtoffers zal stijgen en de doorstroming van verkeer verslechtert verder. Wat is de opbrengst? Een paar minuten eerder op plaats van bestemming?
De autoliefhebber zweert bij zijn ‘heilige koe’. Het geeft het ultieme gevoel van vrijheid en iets harder kan best. Daarnaast is de auto statusverhogend en voor met name de man de ultieme gadget. Zelfs de torenhoge benzineprijs schrikt niet af. Autorijden is een verworven recht geworden, een primaire levensbehoefte. De politiek lijkt de autobezitter vooralsnog tegemoet te komen met populaire maatregelen als verhoging van de maximumsnelheid en verbreding van de autobanen. Maar moet er juist geen ontmoedigingsbeleid komen? Zoals in Spanje waar besloten is om van maximaal 120 naar 110 kilometer per uur te gaan. Het bespaart de Spanjaarden op jaarbasis ruim een miljard euro. Handen af van de automobilist of wordt het tijd voor een paar kilometertjes minder?
130 kilometer per uur
Vanaf 1 maart jl. mag op een deel van de A7, voornamelijk op de Afsluitdijk, bij wijze van proef 130 kilometer per uur worden gereden. De weg tussen Wognum en Zurich is de eerste van de uiteindelijke acht trajecten waar de maximumsnelheid met tien kilometer per uur wordt verhoogd. Rijkswaterstaat gaat op deze trajecten de effecten op de doorstroming, de omgeving en de verkeersveiligheid onderzoeken. Hieruit moet blijken of deze snelheidsverhoging breder ingezet kan gaan worden.
Het adviesbureau Goudappel Goffeng heeft alvast aan de hand van het National Verkeersmodel voorberekend wat de effecten van deze geplande maatregel zullen zijn. Uit hun rapport blijkt dat er bijvoorbeeld vijftien verkeersdoden en tweehonderd gewonden meer vallen bij het verhogen van de maximumsnelheid op snelwegen waar nu 120 kilometer per uur gereden mag worden. Daarnaast stijgt met betrekking tot het milieu de CO2-uitstoot met jaarlijks 2,5% en de uitstoot van NO2 (stikstofoxide) met 29%. Deze laatste toename zorgt in Gelderland en Noord-Brabant zelfs voor een overschrijding van de norm van de maximale NO2-concentratie.
Spaanse snelheidsverlaging
In Spanje heeft de regering juist besloten tot een tijdelijke snelheidsverláging. Sinds maandag 7 maart mogen de Spanjaarden nog maar maximaal 110 kilometer per uur, waar men eerst 120 mocht. Volgens vicepremier Alfredo Perez Rubalcaba neemt de regering deze 'onpopulaire' maatregel omdat het economisch herstel op het spel staat. Naar aanleiding van de hoge olieprijs moet deze maatregel, naast onder meer goedkopere treinkaartjes en spaarlampen in de straatverlichting, helpen energie te besparen,
Deze hoge olieprijs zorgt ook in Nederland voor opschudding. Volgens de consumentenorganisatie UnitedConsumers is de benzineprijs deze week voor het eerst boven de 1,70 euro per liter gekomen. Sinds het begin van de volksopstanden in Noord-Afrika is de prijs van een ruw vat olie aan het stijgen en de brandstofprijzen stijgen net zo hard mee. Moet er daarom ook in Nederland dus juist geen ontmoedigingsbeleid komen?
Met o.a. Charlie Aptroot (Tweede Kamerlid VVD), BNR Autoshow-presentator Carlo Brantsen (@brantsen) en de Rotterdamse fractievoorzitter van GroenLinks, Arno Bonte (@arnobonte).
- In Denemarken leidde de invoering van 130 km/u in 2004 tot 9 % meer gewonden.
Waar mag je 130 km/u rijden?
Op vijf van de acht trajecten mag de hele dag 130 worden gereden:
* A7 tussen Wognum en Zurich inclusief de 30 kilometer lange Afsluitdijk;
* A17 tussen Moerdijk en Bergen op Zoom;
* A58 tussen Bergen op Zoom en Vlissingen;
* A32 tussen Steenwijk en Heerenveen;
* A37 tussen Hoogeveen en Klazienaveen.
Op twee andere snelwegen mag buiten de spits 130 kilometer worden gereden: de A16 tussen Moerdijk en Breda en de A2 tussen Everdingen en Deil. ’s Avonds en ’s nachts mag het bovendien op de A6 tussen Almere en Joure. Opmerkelijk is onder meer de nieuwe limiet op de A16 tussen Moerdijk en Breda. Daar is het maximum nu 100 kilometer per uur.
Deze uitzending van het programma Rondom 10 met de titel Handen af van de automobilist is uitgezonden op zaterdag 12 maart door de NCRV. Te gast was Charlie Aptroot. De presentatie was in handen van Ghislaine Plag.