Aanmaningen voor iets wat je nooit hebt besteld, dat is gek. Maar wat blijkt, oplichters speuren op Funda naar huizen die net verkocht zijn, waaronder jouw huis. Vervolgens bestellen ze bij webwinkels waar je achteraf kunt betalen voor een paar honderd euro aan spullen en laten die bezorgen op het lege huisadres. Daar is niemand, dus de postbode brengt het pakket naar een afhaalpunt. In dit geval de plaatselijk supermarkt waar ze niet om een ID-bewijs vragen en de oplichter zonder moeite de bestelde goederen kan ophalen. En jij als oud-bewoner van het huisadres krijgt vervolgens aanmaningen op de deurmat en deurwaarders achter je aan. Wat kunnen webwinkels doen om deze praktijken te voorkomen?
De mailbox van Radar loopt over van klachten over de afhandeling van letselschadezaken. Traineren, extreem lage schikkingsvoorstellen, de manier waarop klanten behandeld worden. Vooral het tempo van de schadeafhandeling, waardoor sommige zaken jaren blijven voortduren, is een veelgehoorde klacht. De verzekeraars hebben zelf de Kwaliteitscode Rechtsbijstand en de Gedragscode Behandeling Letselschade opgesteld. Radar heeft de klachten van de consumenten gecategoriseerd per gedragscode en gebundeld. Het wordt daardoor pijnlijk duidelijk hoezeer de verzekeraars hun eigen gedragscode consequent schenden. Radar wil de gebundelde klachten aanbieden aan de verantwoordelijke ministers. Want wie gaat ervoor zorgen dat het schenden van de gedragscode voortaan niet meer zonder consequenties is?
De presentatie was in handen van
Antoinette Hertsenberg. Deze uitzending van het programma Radar werd uitgezonden op maandag 25 maart door AVROTROS.