Uitzending
Debat op 2 - Het maximale uit het kind

Het maximale uit het kind

Debat op 2

4-9-2013

| 1219 x bekeken | 0 reacties
6
Staatssecretaris Dekker van Onderwijs wil dat er meer uit leerlingen wordt gehaald dan nu gebeurt. Grote talenten moeten meer uitdaging krijgen op school. Waar Nederland het goed doet in begeleiding van moeilijke lerende kinderen, koesteren wij juist onze toptalenten te weinig. Onze goede leerlingen blijken een stuk minder te presteren dan de leeftijdgenoten in onze buurlanden. Het accent lag te veel op begeleiding en heeft te weinig op uitdaging gelegen. Daarom wil Dekker dat er nu minstens zo veel aandacht wordt besteed in het basis- en middelbaar onderwijs aan de talenten als aan de moeizaam lerende kinderen.

En de staatssecretaris heeft al ideeën over hoe hij talentvolle leerlingen kan motiveren. Zo denkt hij aan een aparte beloning. De uitdaging zou dan zitten in het behalen van een cum laude-titel, zoals op de universiteiten. Of er kan gedacht worden aan vijf jaar vwo in plaats van de standaard zes die er voor staan.

Het maximale uit het kind halen is een mooi streven, maar wat heeft het tot gevolg? De leraren zouden dus meer tijd moeten maken voor deze leerlingen. Maar dat is lastig aangezien het aantal leerlingen per klas juist stijgt. En de leraren moeten ook maar om kunnen gaan met verschillende soorten lesstof: één voor de talenten en één voor de minderbegaafden. Moet de leraar niet te veel ballen in de lucht houden? Is het wel te doen om alle individuele behoeftes even veel aandacht te geven? Er zou dan geld extra moeten worden geïnvesteerd in onderwijs. En of dat haalbaar is in deze tijd van bezuinigingen, is maar de vraag. Is er niet iets voor te zeggen dat de ‘slechte’ leerlingen juist meer aandacht krijgen? Ouders kunnen bijvoorbeeld ook een rol spelen als het gaat om hun talentvolle kroost te motiveren. Of willen zij dat toch overlaten aan de leerkrachten?

En dan het beoogde beloningssysteem waarover de beleidsmaker spreekt. Zorg dat juist niet voor een tweedeling in de klassen? De goeden worden beloond, de achterblijvers moeten blijven ploeteren.

In Debat op 2 een discussie tussen leraren, ouders en leerlingen over maximaal presteren

Deze uitzending van het programma Debat op 2 met de titel Het maximale uit het kind is uitgezonden op woensdag 4 september door de KRO. De presentatie was in handen van Ghislaine Plag en Arie Boomsma.
(ter verificatie, je kunt ook inloggen) Plaats reactie