Grote druk op mantelzorgers. Door het
coronavirus is het krijgen van thuiszorg of wijkverpleging voor zo'n twee miljoen mensen die daarvan afhankelijk zijn opeens geen vanzelfsprekendheid meer. Aan de ene kant willen de hulpbehoevenden niet teveel mensen over de vloer omdat het besmettingsgevaar daardoor groter is. Aan de andere kant zijn de thuiszorgorganisaties terughoudender in het verlenen van zorg, ook weer in verband met de veiligheid. Hierdoor wordt de druk op de schouders van mantelzorgers groter. Ze krijgen steeds meer zorgtaken en verantwoordelijkheden. Hoe houd je als mantelzorger alle ballen in de lucht? We praten hierover met MantelzorgNL en seniorenorganisatie KBO-PCOB.
Vouchers: wat vindt de Autoriteit Consument & Markt ervan? Steeds meer bedrijven geven hun klanten een voucher als vanwege het
coronavirus een bepaalde dienst of product niet geleverd kan worden. Denk hierbij aan het abonnement van je sportschool, of aan de bijlessen of de cursus die je al helemaal hebt betaald maar waarvan je nu geen gebruik meer kan maken. Soms krijg je een voucher aangeboden voor het hele aankoopbedrag, soms maar voor de helft. En wat als je een voucher krijgt aangeboden maar je eigenlijk je geld terug wilt? Gelden de consumentenrechten van vóór het 'coronatijdperk' nog wel, of zijn er nu nieuwe regels? Radar krijgt er veel vragen over. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft uitgangspunten opgesteld voor diverse branches als houvast voor het opstellen van voucherregelingen. Volgens de wet heb je als consument officieel recht op je geld terug. Daarom zijn er bepaalde punten waaraan bedrijven zich moeten houden als ze een voucher aanbieden. Wat betekenen de uitgangspunten van de ACM voor ons als consument? De ACM zit bij Antoinette aan tafel en geeft tekst en uitleg.
De presentatie was in handen van
Antoinette Hertsenberg. Deze uitzending van het programma Radar werd uitgezonden op maandag 6 april door AVROTROS.