Jaarlijks produceren wij met z’n allen in Nederland 60 miljoen ton afval, ruim 550 kilo per huishouden. Veel wordt gescheiden ingezameld en er wordt ook steeds meer hergebruikt. Maar wereldwijd wordt de afvalberg met de stijgende welvaart en de toenemende wereldbevolking alsmaar groter en groter. Een belangrijke oorzaak is dat we steeds meer spullen kopen: kleding, vervoermiddelen, witgoed,
computers, mobieltjes, meubels, en ga zo maar door. We hebben veel en veel meer spullen dat onze opa’s en oma’s en elke volgende generatie heeft nog meer. De Amerikaanse Annie Leonard, voorvechtster van duurzaamheid en critica van consumentisme, deed jarenlang onderzoek naar de marktmechanismen die ons aanzetten tot het steeds maar kopen van meer spullen. Ze maakte er een geanimeerde documentaire over, The Story of Stuff, die als rode draad van deze aflevering van De Vlinderrevolutie fungeert.
In deze aflevering van De Vlinderrevolutie portretten van drie mensen die zich elk op hun eigen wijze inzetten voor het indammen van de toenemende afvalstroom.
1/ MARTINE POSTMADeze Amsterdamse heeft een initiatief opgestart genaamd Repair Café. Iedereen die iets heeft liggen dat stuk is kan het in het Repair Café kosteloos laten repareren in plaats van het meteen weg te gooien. Zo wil Martine helpen om de wegwerpmaatschappij een halt toe te roepen.
We volgen Martine op een Repair Cafe-dag, en spreken ook de bezoekers en de reparateurs. Uiteraard vertelt Martine over de achtergronden van haar passie en haar visie op de toekomst.
2/ HANS MARKOWSKIDirecteur van Stichting KICI Kledinginzameling. Na een aantal jaren in het bankwezen vervulde hij diverse financiële en algemeen management functies in het internationale bedrijfsleven. De overstap naar de non-profit wereld was naar eigen zeggen ‘zeer bewust en, achteraf bezien, misschien eigenlijk wat laat’. KICI zamelt afgedankt textiel en schoeisel in voor het goede doel. Dit gebeurt via textielcontainers en inzamelacties. KICI zorgt ervoor dat textielafval een tweede leven krijgt. Het textiel en schoeisel dat herbruikbaar is wordt verkocht en krijgt een tweede leven in ontwikkelingslanden en Oost-Europa. De opbrengst komt in de vorm van donaties 100% ten goede aan goede doelen in binnen- en buitenland. De prioriteit gaat daarbij uit naar projecten die gericht zijn op educatie, ontwikkeling en duurzaamheid.
Recentelijk heeft Hans Markowski een methode ontwikkeld om het meest vervuilende kledingstuk van allemaal, de spijkerbroek, voor een groot deel te recyclen. We volgen hem bij een bezoek aan spijkerbroekenfabrikant G-Star, die al besloten heeft om in te stappen in Markowski’s avontuur. Ook gaat Markowski borrelen met zijn twee jong-volwassen zoons, die de bevlogenheid van hun vader met enige scepsis gadeslaan…
3/ ELIZABETH OLSENDe Newyorkse ontwerpster Elizabeth Olsen wil nog niet dood gevonden worden in bont of leer. En daarom heeft Elizabeth, die in het verleden werkte voor o.a. Tommy Hilfiger, Nike en Calvin Klein, iets nieuws op de markt gebracht: veganistische schoenen, onder het merk OlsenHaus. En met succes! Grote sterren als
Cameron Diaz en … zijn fans van haar, en haar schoenen liggen in trendy winkels in de VS, Australië,
Canada, Ierland,
Japan, Zwitserland, Taiwan en Groot-Brittannië.
Haar ‘vegan shoes’ zijn niet alleen vrij van dierlijke producten als leer en bont: de hele bedrijfsfilosofie van Olsenhaus is gebaseerd op respect voor alles wat leeft. Dus niet alleen 100% dier(proef)vrij, maar ook met de allerhoogste standaarden op het gebied van mensenrechten, ethiek, milieu, duurzaamheid en recycling. Wat dat in de praktijk inhoudt, en hoe Elizabeth Olsen bewijst dat je een succesvol bedrijf kunt opzetten zonder roofbouw te plegen op mens, dier of milieu, dat vertelt ze zelf als we haar opzoeken in New York, met haar gaan shoppen en bij haar thuis in het hart van de Big Apple op bezoek gaan.
Deze uitzending van het programma De Vlinderrevolutie met de titel Reduce, re-use, recycle werd uitgezonden op zondag 15 augustus door LLINK.