14-2-2010
1561 x bekeken | 0 reacties
Het ballet Le Sacre du Printemps van Igor Stravinsky geldt als een van de meest revolutionaire werken van de twintigste eeuw. De première vond plaats op 29 mei 1913 in het Théâtre des Champs-Elysées te Parijs en was verre van succesvol. Al direct na de eerste noten kwamen delen van het publiek in opstand. De ritme-sectie van het orkest heeft een heel duidelijke rol in het stuk, en vaak dient de muziek om het ritme meer vorm, meer body te geven en niet andersom. Op deze wijze introduceerde Stravinsky nieuwe concepten. In 1976 vatte componist, pianist Maarten Bon (1933-2003) het plan op een bewerking te maken van Le Sacre du Printemps. Hoewel Igor Stravinsky testamentair had bepaald dat er geen bewerkingen van dit stuk mochten worden gemaakt, kreeg hij uiteindelijk toestemming van de erven van de componist om het stuk exclusief uit te mogen voeren. Bon: Voorop bij mijn bewerking stond een absolute trouw aan de noten van Stravinsky: 'Ik heb geen enkele noot notenwaarde, geen enkel dynamisch teken veranderd.' Uitvoerenden: Amsterdam Piano Quartet. Een gesprek met Marja Bon, Elmer Schönberger en Gerard Bouwhuis. En verder aandacht voor het Turkey Now festival met o.a. zangeres/pianiste Karsu Donmez en Rick Stotijn opent de uitzending met een Bachsuite op de barokcontrabas.
Deze uitzending van het programma Vrije geluiden is uitgezonden op zondag 14 februari door de VPRO. Te gast was Marja Bon.