28-2-2010
2751 x bekeken | 0 reacties
Musicus Harry de Wit is een avonturier! Was vroeger de piano nog de basis voor zijn klanksculpturen, tegenwoordig maakt hij soundscapes en begeleidt zichzelf daarbij op de meest fascinerende, gevonden en bedachte instrumenten. De toneelwereld heeft Harry de Wit omarmd. Meest recent is zijn (live) muziek bij de voorstelling van Het Nationale Toneel naar Grunbergs roman Tirza. In het Bimhuis horen we de soundscape, speelt hij op een pvc-achtig blaasinstrument en heeft hij een instrument bij zich dat hij zingend zand noemt!
Ter gelegenheid van het Händel-jaar verscheen vorig jaar een nieuwe cd voor blokfluit en klavecimbel gespeeld door de oudemuziekspecialisten Heiko ter Schegget en klavecinist Zvi Meniker. Beiden zijn gefascineerd door de bouw en de uitvoeringspraktijk van oude instrumenten. Ter Schegget vervaardigt zijn eigen blokfluiten naar replica's van originelen o.a. uit de collectie van Frans Brüggen. En volgens Ter Scheggets eigen zeggen is de klankrijkdom van die originele barok- en renaissance-instrumenten wel te benaderen maar niet te evenaren! Hij neemt er een aantal mee.
Jazz door het Joris Posthumus Quartet (voorheen The New Quartet) met als gast saxofonist Tom Beek. Een nieuwe cd en een nieuwe naam omdat altsaxofonist Joris Posthumus voor de meeste composities tekent en met zijn bijtende sax voor een groot gedeelte het geluid van het kwartet kleurt. Verder spelen mee: Pascal Vermeer op drums, Jeroen van Vliet op toetsen en Jurriaan Dekker op contrabas.
Deze uitzending van het programma Vrije geluiden is uitgezonden op zondag 28 februari door de VPRO. Te gast waren Frans Brüggen en Harry de Wit.