Uitzending
Museumgasten - 16-2-2008

16-2-2008

Museumgasten

765 x bekeken | 0 reacties
5
Het voorjaar en de zomer van 2008 staat geheel in het teken van het Chinese cultureel erfgoed voor het Groninger Museum en het Drents Museum. Naast de tentoonstelling zijn er vele activiteiten in het museum. Gedurende het hele jaar vinden er grootschalige activiteiten plaats in het teken van China.

GoChina! Assen-Groningen
De tentoonstelling 'Het Terracotta Leger van Xi'an' in het Drents Museum in Assen is onderdeel van het 'GoChina! Assen-Groningen' project. Het project Go China! Assen Ė Groningen, met vijf spectaculaire tentoonstellingen van archeologie, Chinese Realisten en Avant-gardekunst en Chinese hedendaagse kunst, toont de veelzijdige en rijke cultuur van China. Het Drents Museum en het Groninger Museum werken nauw samen. Go China! Assen Ė Groningen begint op 2 februari en eindigt op 23 november 2008.

Wie?
Museumgasten zijn ook deze aflevering drie Nederlanders die wonen en werken in China: Sierk Vojacek (media-ondernemer, tv-producent en maker van commercials), Garrie van Pinxteren (journalist, o.a. voor Radio 1 en NRC) en Frederike van den berg-Mijnlieff (vrouw van de ambassadeur, kenner van hedendaagse Chinese kunst).

Kunstenaars in Peking
Peking; tegenwoordig is het Beijing. Daar woont en werkt kunstenaar Li Songsong (geboren in 1973). Hij laat zich inspireren door de Chinese geschiedenis, belangrijke gebeurtenissen en oude foto's van beroemdheden. Hij is geÔnteresseerd in de relatie tussen publieke beelden en schilderkunst. Door een afbeelding te transformeren in een olieverfschilderij verandert hij de betekenis. Bij dit proces gaat Li Songsong objectief te werk. De leeftijd van de kunstenaar speelt hierbij een rol. Geboren in 1973 behoort hij tot een generatie die een meer afstandelijke houding ten opzichte van het verleden kan innemen.

Kunstenaar Liu Xiaodong maakt schilderijen waar mooie landschappen van China op te zien zijn, maar steeds weer zie je de wrede hedendaagse maatschappij daarin oprukken en het landelijke of de ongerepte natuur geweld aangedaan worden.
Liu Xiaodong

En Garrie, Sierk en Frederike ontmoeten kunstenaar Yue Minjun. Momenteel China's beroemdste en best betaalde kunstenaar. Hij schildert zijn hoofd. Lachend. Telkens maar weer. En in diverse settings, vaak in zijn onderbroek. Als je deze tekst leest, klinkt het raar. Maar net als voor zoveel kunst geldt: dit nmoet je zien. De vrolijkheid straalt er vanaf en het maakrt de kijker in ťťn klap goedgehumeurd. En daar is het Minjun om te doen: de kijker een stukje blijer maken.
Yue Minjun

Area 798
Dit is een gebied net buiten de stad Beijing. Het gebied heeft geen straatnaam: het was militair gebied. Fabrieken die oorlogstuig maakten, kwamen leeg te staan en daar werden de kunstenaars naar toe gedreven. De stad uit, want ook kunstenaars werden als gevaarlijk beschouwd. Nu is Area 798 een toeristische trekpleister en een wirwar aan galleries en ateliers.

In Groningen
De Chinese Avant-garde uit de jaren tachtig krijgt een plaats in het Ploeg Paviljoen. Deze stroming is het begin van de moderne kunst in China en vindt zijn oorsprong aan het einde van de Culturele Revolutie in 1976. De Chinese Avant-garde is cruciaal voor het begrip van de hedendaagse kunstwereld in China. De kunst uit deze tijd staat deels nog in de traditie van het officiŽle, van staatswege gepropageerde realisme, maar dan gecombineerd met een maatschappelijk geŽngageerde inhoud. Een tweede categorie wordt gevormd door kunstenaars die zich buiten het officiŽle circuit plaatsten en die in collectieven opereerden. De belangrijkste hiervan was de Stars-groep die, mede onder invloed van westerse kunst, experimentele en controversiŽle kunst maakte.
De periode direct na 1989 wordt onder meer gekenmerkt door een cynische opstelling jegens het politieke, het economische en het sociale systeem uit het recente verleden. De voelbare invloed van het Westen, onder andere zichtbaar in de nadrukkelijke verwijzing naar westerse consumptieartikelen, lijkt op te gaan in de zoektocht naar een nieuwe identiteit. De drie stijlen die dan ontstaan zullen ook op de tentoonstelling vertegenwoordigd zijn: Cynisch Realisme, Political Pop, en de luchtiger Gaudy of Kitsch Art.

Deze uitzending van het programma Museumgasten is uitgezonden op zaterdag 16 februari door de AVRO.
(ter verificatie, je kunt ook inloggen) Plaats reactie