14-5-2010
1482 x bekeken | 0 reacties
Identificatie slachtoffers vliegtuigcrash begonnen
Tripoli is druk bezig om de ravage, die het neergestorte vliegtuig veroorzaakte, op te ruimen. Overal liggen wrakstukken van het vliegtuig en verspreid liggen de persoonlijke bezittingen van passagiers. De Libische autoriteiten zijn een onderzoek gestart naar de oorzaak van de crash. Een forensisch team uit Nederland dat is afgereisd begint vandaag, met medewerking van Libische collega's, met het identificeren van de overleden slachtoffers.
Ophef rond publicaties over slachtoffers vliegramp
Slechts enkele uren na de ramp stonden hele privélevens van de slachtoffers van de vliegtuigramp in Tripoli al op internet en in de kranten. Via Google, Hyves en Facebook is deze informatie via een muisklik beschikbaar. Uit veel hoeken wordt boos en verontwaardigd gereageerd op het gebruik van de foto's, verhalen en filmpjes in de media. Waar ligt de grens als het gaat over publicatie van informatie van sociale netwerken van slachtoffers? De Telegraaf is erin geslaagd om via een hulpverlener te spreken met Ruben, de enige overlevende van deze ramp. Over deze actie van de krant wordt met afschuw gesproken. De krant publiceerde vandaag een kort interview met de jongen.
Hoe lastig was de landing op Tripoli?
Wat was de oorzaak van de vliegtuigcrash in Tripoli? Tot het officiële onderzoek is afgerond blijft het speculeren. Toch komen er steeds meer feitjes naar boven die bijgedragen kunnen hebben aan de crash. Zo was er een waarschuwing voor een slecht werkend landingsbaken en was er matig zicht en een laagstaande zon. Hoe moet een piloot met deze omstandigheden omgaan?
Ook verdriet in Hendrik-Ido-Ambacht
Veel gemeenten rouwen om het verlies van hun inwoners door de vliegtuigcrash in Libië. Ook Hendrik-Ido-Ambacht is diep verdrietig om de dood van de twee zussen Joyce (25) en Julia (21). De meiden waren op de terugreis van een zeventiendaagse rondtrip door Zuid-Afrika.
Deze uitzending van het programma EenVandaag is uitgezonden op vrijdag 14 mei door de AVRO en de TROS.