Overspannen kinderen op een basisschool in Zwolle
17-3-2009
| 5716 x bekeken | 1 reacties
Al weken gaan vijf kinderen uit Zwolle niet naar school. De reden: ze zijn volgens hun ouders hoogbegaafd en krijgen te weinig uitdaging. Ze vervelen zich toch maar op school. De Zwolse kinderen zijn niet de enige. Veel meer hoogbegaafde kinderen worden volgens hun ouders ziek, omdat ze op school te weinig te doen hebben. Ouders van de kinderen van Basisschool de Octopus in Zwolle sturen hun kinderen niet meer naar school. De reden hiervoor is dat de kinderen een geruime tijd overspannen thuis zitten. Volgens de ouders krijgen de kinderen les op een te laag niveau, waardoor zij zich gaan vervelen en de rotjochies op school worden. De kinderen kampen hierdoor met slaapproblemen, boosheid en verdriet.
Van het kastje naar de muur
De ouders hebben contact gehad met de school, maar die zeggen de middelen en het geld niet te gebruiken voor beter scholing en de gemeente en wethouders doen niks aan het probleem. Zo worden de ouders steeds van het kastje naar de muur gestuurd. Het gaat om drie ouders, die hun kind daadwerkelijk thuishouden en andere ouders die regelmatig hun kind thuis houden. De ouders spreken over een landelijk probleem.
Dichtbij Nederland praat met Jeanet, moeder van een hoogbegaafde dochter en Inge Kroek. De zoon van Inge Kroek (Owen) uit Zwolle, zit al geruime tijd overspannen thuis. Zijn moeder heeft besloten hem niet meer naar school te sturen sinds hij verdrietig en ziek thuiskomt. De zoon van Inge heeft een hoog IQ en zou daardoor extra lessen moeten krijgen om hem te stimuleren. De Octopus heeft hier de middelen niet voor waardoor de zoon van Inge zichzelf gaat vervelen en een probleem wordt voor zichzelf en anderen in de klas.
Slechte begeleiding
Op school wordt Owen niet goed begeleid en als probleemleerling bestempeld. Volgens de school en testen van de Riagg heeft de jongen van 12 ADHD en concentratieproblemen. Inge,die geen vertrouwen had in de testen van de school en de Riagg, besloot haar zoon zelf te testen d.m.v. een Wisk test en een test met het CBO. Uit resultaten van de Wisk, bleek echter dat de zoon van Inge geen ADHD of concentratieproblemen heeft. Ook bleek uit de test, dat de zoon van Inge niet achtergesteld is, maar een IQ heeft van boven de 130.
Doordat er geen oplossing voor dit probleem is gevonden en zowel de school als de gemeente en wethouders niet ingrijpen zullen veel kinderen en met name de zoon van Inge hier de dupe van zijn. Want de school houdt zich vast aan de resultaten van de Riagg, waardoor de zoon van Inge naar een speciale klas dreigt te worden gestuurd voor kinderen met ADHD en autisme.
Deze uitzending van het programma Dichtbij Nederland met de titel Overspannen kinderen op een basisschool in Zwolle is uitgezonden op dinsdag 17 maart door de NPS. De presentatie was in handen van Simone Weimans en Carrie ten Napel.
Reacties op deze uitzending
-
blikker3527
6-4-2009 13:39
mijn kind is ook een te druk kind en praat de oren van de juf haar hoofd zegt ze, maar zijn rapport is heel goed en hij weet bijzonder veel. Mensen op straat vragen mij altijd of hij wel op een goede school zit want dat hij heel erg slim en begaafd is. Ik heb een test laten doen bij de Leonardoschool, maar deze toonden een performaal gat en daardoor wordt de test op school niet serieus genomen. Inmiddels wordt hij heel erg veel geslagen en gepest en het lijkt alsof het geoorloofd is, moet hij maar niet zo nadrukkelijk aanwezig zijn . en.. hij kan zich nu eenmaal beter uitdrukken dan anderen... dat zijn de redenen waarom het 'normaal'zou zijn dat het gebeurd. Hij heeft hele ernstige blauwe plekken op zijn lichaam en mijn hart huilt. Vandaag zei hij dat hij morgen vast weer buikpijn zou hebben. Ik vroeg hem, dat gebeurd steeds als je naar school moet, wat is er aan de hand? Hij vertelde dat hij zo bang was voor die jongens die hem pijn deden, dat hij wel ziek moest worden, dan hoefde hij niet te gaan. Ik ben er stuk van en ik wil hem niet meer naar school brengen. Hij verdient beter, en leert zo alleen maar hoe hij moet verdedigen en ontwikkelen staat dan stil. Ik weet wat het met je doet, angst om naar school te gaan. Dat sleept hij een leven lang met zich mee. School is voor hem marteling en ik ben er klaar mee. Ik moet iets doen om mijn kind te beschermen tegen geweld. Hij is pas 6 jaar. Heel veel zich en nog steeds een goed rapport en nog zien ze niet dat hij niet in die klas hoort. Die kinderen snappen hem niet. Zijn regels bij schaken, zijn verhalen over moleculen, zijn gedrag in spelletjes. Hij is vreselijk behulpzaam, maar dat wordt nu als last gezien. Ik vind het zo zielig voor hem.
Een bezorgde en verdrietige moeder