Uitzending
Zembla - Mister Ferrari

Mister Ferrari

Zembla

8-11-2009

| 2713 x bekeken | 0 reacties
8
Ferrari-dealer en societyfiguur Frits Kroymans bouwt de afgelopen tien jaar aan een auto-imperium. Hij importeert prestigieuze merken als Ferrari, Maserati en Aston Martin. Met veel geleend geld neemt hij in een hoog tempo het ene na het andere bedrijf over. In de hoogtijdagen bestaat het Kroymans-concern uit ongeveer 150 ondernemingen, met een omzet van rond de twee miljard euro.
De grenzeloze expansiedrift eindigt in april van dit jaar in een debacle. Binnen een paar maanden gaat Kroymans Corporation plotseling failliet. Duizend mensen staan op straat. De belastingbetaler draait op voor de kosten en loonverplichtingen. Maar het jetsetleven van Frits Kroymans op zijn landgoed aan de Vecht gaat door alsof er niets is gebeurd.

Curator F. Kemp in ZEMBLA: ‘Banken stonden te dringen om te mogen financieren.’ Kroymans maakte hier graag gebruik van en leende veel geld. Maar hij bouwde geen buffers op om tegenvallers op te vangen. De onderneming was overgefinancierd.' C. van Zadelhoff, boezemvriend van Frits Kroymans: ‘Frits had, maar achteraf gezien is het makkelijk lullen, eerder op de rem moeten trappen.’

Wijffels bezorgd over excessief leengedrag ondernemers
Meer ondernemers maken zich schuldig aan overfinanciering rondom overnames, signaleert Herman Wijffels, voormalig topman van de Rabobank, oud-voorzitter van de SER en formateur van het huidige kabinet. Hij zegt in ZEMBLA: ‘Daar is iets ontstaan van: we kunnen zonder echte degelijke financiële verhoudingen wel allerlei risico’s nemen. Dat valt nog wel eens verkeerd uit.’

Het faillissement van de Kroymans Corporation kost veel geld. Het UWV betaalde de salariskosten door: ruim 11 miljoen. En dan zijn er nog de uitkeringen en de miljoenen aan belastingen die niet werden betaald. Kroymans verdiende tientallen miljoenen met zijn riskante groeistrategieën. Maar nu het mis gaat, is het de belastingbetaler die voor deze kosten opdraait.

Kavelaars: ‘Bestuurders eerder aansprakelijk stellen’
Prof. P. Kavelaars, hoogleraar Fiscale economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, vindt de bewijslast nu te zwaar om bestuurders zoals Kroymans aansprakelijk te kunnen stellen: ‘Je moet het wel enorm bont hebben gemaakt. Je zou bestuurders eerder aansprakelijk moeten kunnen stellen, met name als ze onzorgvuldig beleid hebben toegepast.’

Herman Wijffels sluit zich hier bij aan: ‘Ik denk dat als het praktijk zou worden dat de zorgvuldigheid waarmee ondernemers hun beslissingen hebben genomen toetsbaar wordt, dat dat een waarschuwingssignaal zal zijn voor mensen om te kijken: moet ik dit wel doen.’

Vlak voor het faillissement zijn drie winstgevende bedrijfsonderdelen overgeheveld naar een andere onderneming van Kroymans, de Citadel-groep. Hier kunnen andere schuldeisers door benadeeld zijn. De curatoren zullen Kroymans daarom voor de rechter brengen. Daarnaast is er nog een andere bedrijfstak verhuisd, zijn er auto’s zoek in de administratie en is er mogelijk sprake van valsheid in geschrifte door dubbele financiering.

Personeelsleden Jan Konings, Jan Reyven en Hans van der Ham zijn nog steeds werkeloos. Ze nemen Kroymans kwalijk dat ze nooit iets van hem hebben vernomen. Dolf Polders van de vakbond CNV: 'Frits Kroymans eet er geen boterham minder om en leeft vrolijk verder.'

Deze uitzending van het programma Zembla met de titel Mister Ferrari is uitgezonden op zondag 8 november door de VARA en de NPS. Te gast was Herman Wijffels.
(ter verificatie, je kunt ook inloggen) Plaats reactie