Naeeda Aurangzeb
20-12-2009
| 6960 x bekeken | 2 reacties
Naeeda Aurangzeb werd op 4 januari 1974 in Pakistan geboren. Begin 1977 verhuisde zij met haar moeder en broertjes naar Nederland, waar haar vader zich had gevestigd. Naeeda kwam via een studie sociaal-maatschappelijk werk in de journalistiek terecht. Jarenlang gold ze als voorbeeld voor andere moslima's: ze droeg een hoofddoek terwijl ze programma's presenteerde, werd geïnterviewd door Opzij en was bij Paul de Leeuw, maakte carrière en was getrouwd met een vooraanstaande, gelovige moslim die het opnam voor de rechten van de vrouw. Toch was Naeeda zelf minder geëmancipeerd dan ze zich voordeed, vertelt ze later. In de tien jaar van haar huwelijk werd ze lichamelijk en emotioneel misbruikt. Ze besloot vóór het leven te kiezen en ontvluchtte het huiselijk geweld. 'Ondanks alles geloven we nog steeds dat dit vooral bij lager opgeleiden voorkomt. Het grootste taboe blijft geweld bij hoger opgeleiden.' Haar heilige tekst komt uit het boek A woman's path (Tehila Lieberman), een verzameling persoonlijke verhalen van vooraanstaande vrouwen die na een worsteling een nieuw levenspad kozen. Voor Naeeda blijft zelfvergeving het moeilijkste. 'Jezelf vergeven is onderdeel van de verwerking en ten diepste moet je dat alleen doen. Je moet mild kunnen zijn tegenover jezelf, maar je mag je ook niet achter het slachtofferschap verschuilen.' In de loop der jaren werd Naeeda Aurangzeb regelmatig ter verantwoording geroepen voor de misdaden van moslims. 'Maar niemand kwam naar mij toe toen moslima's, mijn zusters in het geloof, massaal werden verkracht door Serviërs. Wij moeten het verdriet van de ander leren zien.' Daarom geeft ze als kerstboodschap haar dierbare woorden mee: 'O mensen, Wij hebben jullie uit een man en een vrouw geschapen en Wij hebben jullie tot volkeren en stammen gemaakt, opdat jullie elkander zouden kennen.'.
Presentatie: Annemiek Schrijver.
Deze uitzending van het programma Het Vermoeden met de titel Naeeda Aurangzeb is uitgezonden op zondag 20 december door de IKON. De presentatie was in handen van Annemiek Schrijver.
Reacties op deze uitzending
-
blikker7231
10-1-2010 03:50
Na de uitzending van Annemiek Schrijver met Naeeda Aurangzeb waren we zeer geschokt. Een oplossing van dit probleem ligt nog ver weg, maar met deze uitzending zijn we weer een stapje dichterbij. Het is te hopen dat er ook nog moslima's zijn die hiervoor gespaard blijven . Wij hebben grote bewondering voor deze vrouw en wensen haar heel veel inspiratie voor de toekomst.
Frans en Maria Boddeke
-
blikker32873
22-4-2013 20:39
AAN DE BIOGRAFEN VAN KONINGEN WILLEM I, WILLEM II EN WILLEM III VAN ORANJE-NASSAU MET OPROEP TOT BEËINDIGING VAN DE 160 JAAR OUDE GESCHIEDVERVALSING
Inzake: Internationale campagne tegen wetenschappelijke fraude en geschiedvervalsing met vervalste, overgeschilderde gewitte portretten door oude meesters van de bruin en zwart getinte Ancien Regime elite.
Den Haag, 2 april 2013.
Geachte Dr. Jeroen Koch, Dr. Jeroen van Zanten, en Dr. Dik van der Meulen
Gisteravond beluisterde ik u bij het ‘Oog op Morgen’ waar u vertelde over uw huidig project rond de uitgave van biografieën van onze eerste drie koningen in verband met de installatie van koning Willem-Alexander. Gaarne pleit ik voor een einde van de wetenschappelijke fraude rond geschiedschrijving om de bruine en zwarte huidkleur van de oude bourgeoisie, adellijke en koninklijke elite te verbergen. Welke ik als revisionistisch kenmerk en welke verband houdt met de laatste revoluties van 1848 in Europa toen de derde stand in Frankrijk algemeen kiesrecht kreeg en in Nederland er sprake was van een grote grondwetswijziging waarbij de adel privileges verloor. Het valt mij ook op dat geschiedenis boeken erg onduidelijk zijn over het ontstaan en het algemene kenmerk van de Europese adel, en precies welke privileges ze in 1848 verloren. Tegelijk zijn er vaagheden over de status, samenstelling en het overheersend witte kenmerk van de derde stand, met name de lijfeigen en horigen.
Tot beter begrip van die periode en om latere ontwikkelingen te begrijpen stelde ik in mijn Blauw Bloed is zwart Bloed (1100-1848)Theorie (2005) vast dat in 1100-1200 een deel van de afstammelingen van de blauwe mannen, zij waren de bruine en zwarte Europeanen (1100-1500), zich tot een adel verhief, en heerste over de burgers, of bourgeoisie of regenten, en de lijfeigenen en horigen. David McRitchie ‘Ancient and Modern Britons’ (1884) beschrijft de bruine en zwarte Europese naties. Frank Snowdon, Blacks in Antiquity, (1970) verzamelt Zwarte Europeanen in de Griekse en Romeinse tijd toen er geen racisme tegen Zwarten bestond. In ‘The Rise of The cult of Rembrandt in the 19th century,’ beschrijft Alison MacQueen hoe men bewust de geschiedenis vervalste om Rembrandt tot een revolutionair boegbeeld te maken, maar ze weet niet dat het verwitten van zijn portretten deel van deze cult was. De bourgeoisie (1100-1848) was bruin en zwart van gelaat, en vormde een bestuurlijke tussenlaag die traditioneel tegen de adel was, en samen met de witte massa van de derde stand de Franse Revolutie teweegbracht. De bourgeoisie identificeerde zich als zwarte Kaukasiër, waar de adel zich daar aan tegengesteld, zich als Zwarten en superieur identificeerde, met heraldische Moortjes. De Franse Revolutie (1789-1794) werd door de bourgeoisie gestolen die haar afspraken met de derde stand niet nakwam. De witten moesten nog tot 1848 strijden voor gelijkheid.
In Frankrijk kregen toen alle mannen kiesrecht. De derde stand waren dus voornamelijk de witte Europeanen. Zij waren in 400 AD met de Volksverhuizingen de laatkomers in Europa, en kwamen uit Centraal Azië. De oorspronkelijke Europeanen kwamen 45.000 jaar eerder uit Afrika en vertegenwoordigden alle typen die men in Afrika tegenkomt. Ze zagen zich als ‘echte Europeanen,’ en als senioren onder de Europeanen: ‘van de bodem’ en vonden dat zij, net als de Griekse adel, dat ze de witte nieuwaangekomenen mochten overheersen. De adel en de bourgeoisie vormden de maatschappij, het was een kasten maatschappij zonder sociale mobiliteit en de witten waren de kastelozen. Men kan hen vergelijken met de huidige paria’s van India.
Vanwege het onwetenschappelijk verzinsel van de mensenrassen, en de historische ‘Verklaring van de Rechten van de Mens’ concludeer ik dat witten niet als mensen werden gezien. Temeer daar er tot de 19e eeuw sprake was van een Europese handel in mensenleer, en Lodewijk XVI aan de vooravond van de Franse Revolutie een paar slippers van menselijk leer cadeau kreeg. Men leest in google over levend villen als straf, het gebruik van mensenleer en dat kerkdeuren, het domein van de eerste stand, met mensenleer werden bespannen. Daarbij leest men over kleding en over boeken in voorname collecties die in mensenhuid werden gebonden. Dit roept een beeld op dat de witten als schoenleer vee gehouden werden door hun adellijke en regenten meesters, en dat dit de verklaring is voor het geweld van de Franse revoluties tegen de adel en de haat tegen Zwarten.
Vanwege mijn onderzoek ‘Was Jane Austen (1775-1 8 17) Black?’(2011) begrijp ik dat de bruine en zwarte elite 2-3% van de bevolking was, en ‘licht bruin, bruin, erg bruin en zwart’ van kleur was. Ik schat op basis van de portretten te zien in de dozen van het RKD/IB dat 10% ook klassieke Afrikaanse gelaatstrekken en kroes haar had, wat door Austen wordt beschreven als ‘gedistingeerd,’, ‘puur van bloed,’ en ‘bewijs van adellijk bloed.’ Deze typen noemen wij vandaag Zwarten. Deze personen leken op de heraldische Moortjes welke symbool waren voor blauw bloed en Zwarte Superioriteit. Omdat alle typen vrij onderling huwden ben ik geneigd ook personen zonder de klassieke Afrikaanse gelaatstrekken als Zwart te zien, temeer daar er ook binnen gezinnen verschillende typen voor kwamen. Of dat zulke typen als individu ook op verschillende manieren werden geportretteerd, waarbij soms de subnasale prognastie werd geëlimineerd.
Intussen is het 160 jaar geleden dat men via een revolutionaire cultus rond Rembrandt van Rijn en Shakespeare; als vermeende revolutionaire kunstenaars en exponenten van de derde stand, de oude meester portretten van het Ancien Regime ‘restaureerde’ (1848-1960): onder het motto dat de verf ‘donker’ was geworden. Restaureren suggereert terug brengen in de oorspronkelijke toestand, en de verkeerde veronderstelling was dat de schilders witte mensen wilden afbeelden. Dat is dus onjuist. Tegenwoordig kunnen wij met persoonsbeschrijvingen van de elite in de hand; zoals Willem van Oranje ‘meer bruin dan wit’ of ‘bruyn van verve en de baerbe’ (Beresteyn 1933:1) begrijpen dat deze bruin en zwart ogende portretten wel degelijk een realistische weergave waren van de gezichtskleur van de adel en de koningen. Bovendien kan men vandaag eigenhandig met het blote oog vaststellen dat alle portretten met beige en roze verf zijn over geschilderd aan gezicht en handen, terwijl donker haar met blonde hoogsels werd lichter gemaakt, en gezichtshaar over de valse gezicht laag werd her geschilderd. De gravures tonen vaak een donkere gelaatskleur en vormen een bewijs van geschilderde portretten met een donkere huid die nu over geschilderd zijn, verborgen worden gehouden of zijn vernietigd.
De algemene minachtende houding tegen Zwarten, de uitsluiting van allochtonen, de bespotting van onderzoeken als de mijne dienen in het verlengde gezien te worden van de kastelozen lijfeigenen die als vee werden gehouden en zich verzetten tegen hun Zwarte adellijke meesters. Kennelijk ontwaart men zelfs vandaag in elke Zwarte nog steeds de adellijke onderdrukker. Racisme is een bevrijdingsideologie om geen posities te geven aan de voormalige onderdrukker. Dus in die zin verklaarbaar en te rechtvaardigen, hoewel de vraag zich opdringt of witten na 160 jaar daar nog mee door moeten gaan. Tegelijkertijd is dus alle geschiedenis over Zwarten, en was Europa (1100-1848) een Zwarte beschaving. Dat verklaart de overmaat aan prestigieuze en kostbare afbeeldingen van voorname Moren in de westers kunst. Pieterbaas, een heraldisch Moor, wordt vandaag tijdens een jaarlijkse nationale initiatie als het Sinterklaas feest gebruikt om witte kinderen bewust te maken van hun witheid en op te hitsen tegen de Zwarte, ‘de andere’ die hun vijand zou zijn.
Hierbij doe ik u ook een correspondentie met de heer Van Cruyningen toekomen om u verder op weg te helpen. Het is onvermijdelijk dat een nieuwe generatie tot nieuwe inzichten komt en dat Nederlanders uit overzeese gebiedsdelen vanwege hun afkomst tot andere inzichten komt. Met genoegen deel ik mijn onderzoek van de afgelopen 8 jaar met u allen, in de hoop dat de extreme geschiedvervalsing met vervalste portretten en de wetenschappelijke fraude zal beëindigen in november 2013 wanneer u biografieën moeten verschijnen Koning Willem-Alexander zal heersen over een staat waar er geen staatsracisme meer wordt gepredikt.
Het volledige dossier vindt u hier en door te Googelen: Internationale Campagne+ codfried.
Hoogachtend.
Egmond Codfried
Curator Suriname Blauw Bloed is Zwart Bloed Museum
Eemstraat 36, 2515 VS Den Haag
Lit.: Bluebloodisblackblood.blogspot.com: ‘All old master portraits are over paints.’
http://bluebloodisblackblood.blogspot.nl/2013/03/all-old-master-portraits-are-over.html
http://minglecity.com/profiles/blogs/international-campaign-against-false-whitened-over-paints-of-all?id=2322904%3ABlogPost%3A27420775&page=2