Greenwashing
19-1-2008
| 1730 x bekeken | 0 reacties
LLinke Soep in het teken van Greenwashing. Volop aandacht voor het fenomeen Greenwashing. Wanneer een bedrijf meer geld uitgeeft om een product groen te laten lijken in plaats van onderzoek te doen naar echte verbeteringen, wordt dat Greenwashing genoemd. Groen is een hype en steeds meer reclamecampagnes spelen in op deze trend. LLinke Soep vraagt zich af of het koopgedrag van dit soort producten ook bijdraagt aan een beter milieu? Geheel in het dit teken worden drie wasmachines met een energie A label getest op water-, energieverbruik, schoon en droog resultaat. Welke machine is nou het minst belastend voor het milieu? Daarnaast stuurt Friends of the Earth Europe een deurwaarder naar het Belgische kantoor van Saab. Zij eisen dat deze autofabrikant stopt met bepaalde groene reclame-uitingen. Een actueel voorbeeld van greenwashing zou je zeggen. Verder kan de kijker zijn of haar favoriete greenwash voorbeeld melden op de website van LLiNK, of stemmen op een groene slogan die de meeste vragen oproept.
Presentatie: Froukje Jansen, Edo Brunner en Marcel van der Steen.
Deze uitzending van het programma Llinke Soep met de titel Greenwashing is uitgezonden op zaterdag 19 januari door LLINK. De presentatie was in handen van Froukje Jansen, Edo Brunner en Marcel van der Steen.