De gedachtenlezers
1-3-2011
| 1795 x bekeken | 0 reacties
De nieuwste trend in het marktonderzoek: neuro-wetenschap. Want uw hersenen weten veel beter wat u wilt dan u zelf denkt. Hoe geheim zijn uw gedachten eigenlijk nog? En kun je zelf controle krijgen over onbewuste signalen in het brein? Vergeet de vragenlijsten, de consumentenpanels en de focusgroepen: de moderne marktonderzoeker bekijkt het consumentenbrein in de hersenscanner. Want wat mensen zéggen, blijkt lang niet altijd overeen te komen met wat ze werkelijk dénken. Met de huidige generatie hersenscanners is het mogelijk om uw gedachten en emoties te zien nog voor u zich daar bewust van bent. En dat is reuzehandig voor marktonderzoekers, want die breken zich al jaren het hoofd over de vraag waarom 90 procent van de nieuwe producten stelselmatig in het eerste jaar flopt. De term neuro-economie is volgens Wikipedia een Nederlandse uitvinding: hij staat op naam van hoogleraar neuro-economie Ale Smidts (Erasmus Universiteit Rotterdam). Smidts onderzoekt al enige jaren het effect van reclameboodschappen op het brein met moderne hersenscanners. Merkenstrateeg Martin de Munnik (EQ Brands, laMarque) en hoogleraar neurowetenschap Victor Lamme (UvA) stonden aan de wieg van Neurensics, het allereerste neuro-economisch onderzoeksbureau in Europa. Met fMRI-scans van het consumentenbrein adviseren ze het bedrijfsleven bij hun merkenbeleid en marketingstrategie. Neurowetenschapper Rainer Goebel (Universiteit Maastricht) probeert mensen juist controle te laten krijgen over onbewuste processen in hun brein. Met neurofeedback koppelt hij de hersensignalen uit de fMRI-scanner terug naar de persoon in de scanner. Zo hoopt hij mensen met een fobie, depressie en mogelijk zelfs schizofrenie van hun klachten af te helpen.
Deze uitzending van het programma Labyrint met de titel De gedachtenlezers is uitgezonden op dinsdag 1 maart door de VPRO.