Moet ik straks bang zijn voor jouw kind?
27-10-2005
| 1619 x bekeken | 0 reacties
'Jij kunt naar Haarlem verhuizen als het je hier niet bevalt, maar waar moeten wij Marokkanen heen?' Zeven moeders en hun kinderen waren een jaar geleden op weg van huis naar school, toen praktisch voor hun ogen Theo van Gogh werd vermoord. Nu wisselen zij van gedachten over hun gezamenlijke toekomst in de wijk. Ze hebben verschillende achtergronden: Turks, Marokkaans, Surinaams en Nederlands. De school van hun kinderen ligt op steenworp afstand van de plek van de aanslag. Terrorisme kwam voor hen letterlijk tot op hun stoep. Weken lang lopen ze langs bloemen en kaarsjes en heftig discussiërende mensen. Al snel spelen de kinderen gewoon verder, maar de moeders maken zich zorgen. Hebben ze nog een gezamenlijke toekomst in de wijk? Annemarie van Zweeden is één van hen. De moord, de beeldvorming en het publieke debat dwingen de moeders tot zelfreflectie en bezinning op hun verhouding tot elkaar. Ze wonen al langer bij elkaar in de buurt. Hun kinderen zitten in dezelfde klas. Waarom kennen ze elkaar niet? De verwijdering tussen de verschillende bevolkingsgroepen neemt in veler ogen toe. Hoe moeten zij hun kinderen opvoeden, nu angst en agressie de wereld om hen heen lijken te bepalen? Hoe kunnen ze voorkomen dat hún kind straks een Mohammed B. wordt, of een Lonsdale-jongere? De vraag klinkt: Moet ik straks bang zijn voor jouw kind? Moeten ze zich terugtrekken of samenleven? Blijft het Amsterdam-Oost of wordt het Almere? In de wetenschap dat ze - althans voorlopig - allemaal dezelfde Amsterdamse straat weer opmoeten, gaan de moeders met elkaar in gesprek. Ze brengen het algemene verhaal over wederzijdse verharding en onbegrip tussen bevolkingsgroepen terug tot een niveau waarop alles menselijker en inzichtelijker wordt. Maar ook minder vrijblijvend. Regie: Annemarie van Zweeden.
Deze uitzending van het programma De Donderdag Documentaire met de titel Moet ik straks bang zijn voor jouw kind? is uitgezonden op donderdag 27 oktober door de IKON.