De nieuwe ondernemer en de hyperconsument
10-12-2007
| 1853 x bekeken | 0 reacties
In de eerste vier afleveringen van de Tegenlichtreeks over het nieuwe ondernemen kwamen ogenschijnlijk negatieve trends aan bod als de graaicultuur en durfkapitalisme maar ook andere ontwikkelingen, zoals superduurzaam ondernemen. Een onvermijdelijke conclusie is dat de globalisering en dominantie van de vrije marktideologie het kapitalisme 'ruiger' hebben gemaakt. Bedrijven moeten wereldwijd concurreren en alsof dat nog niet voldoende uitdaging is, eisen aandeelhouders steeds dwingender om winstmaximalisatie terwijl de politiek vraagt om transparantie en duurzaam ondernemen. Dit beïnvloedt niet alleen bedrijven en ondernemers, maar ook werknemers, burgers en consumenten. Hoe ethisch is de moderne ondernemer en hoe vrij de consument? Felix Rottenberg onderzoekt deze vragen, die zijn ingestoken door Benjamin Barber. Deze Amerikaanse politicoloog beweert dat het kapitalisme is doorgeslagen en dat de markt kinderen bederft, volwassenen klein houdt en burgers vertrapt. Regie: Eugène Paashuis
Deze uitzending van het programma Tegenlicht met de titel De nieuwe ondernemer en de hyperconsument is uitgezonden op maandag 10 december door de VPRO. Te gast was Felix Rottenberg.