In het BNNVARA programma Roofkunst onderzoekt
Erik Dijkstra de omstreden herkomst van de museale topstukken. De geschiedenis toont aan dat de historische objecten die in musea te zien zijn, mogelijk als roofbuit zijn meegenomen uit veelal voormalige koloniën.
Erik Dijkstra onderzoekt of wat binnen de context van die tijd legitiem leek, nog wel past in ons huidige tijdsgewricht. Hij vraagt zich daarbij ook af of ze wel op de juiste plek tentoongesteld worden. Tijdens de Europese koloniale overheersing werden kunstvoorwerpen vaak als roofbuit meegenomen. Of ze werden, vaak onder dwang ‘geschonken’ aan de machtige bezetter. Wordt het niet hoog tijd om deze zwarte bladzijde uit onze geschiedenis tegen het licht te houden en de kunstvoorwerpen terug te geven aan de rechtmatige eigenaar? Verschillende musea worstelen met de manier waarop zij koloniale kunst tentoon moeten stellen. In Roofkunst gaat
Erik Dijkstra op zoek naar de oorsprong van vier kunststukken in Europese musea, die daar eigenlijk niet vandaan komen.