Veertig jaar Ster-reclame
4-1-2007
| 2111 x bekeken | 0 reacties
Omroepen, kranten, Consumentenbond, huisvrouwenorganisaties waren er tegen, maar uiteindelijk kreeg Nederland als laatste land in Europa reclame op televisie. Op 2-1-1967 was het zover, het eerste Ster-blok verscheen op de zwart-wittelevisie. Veertig jaar later vallen we zo ongeveer van onze stoel als we zien hoe in die tijd waspoeder of maandverband aan de vrouw werd gebracht. Hans Ferrée, reclamemaker van het eerste uur: 'Filmmakers hadden geen verstand van reclame en reclamemakers niet van film. Dat gat moest worden overbrugd. We hadden toen nog geen last van individualisering. Nederland was gewoon nog gezellig en het gezin nog hoeksteen van de samenleving. Het was truttig, spruitjesachtig.' Reclame was in die eerste jaren vooral gericht op de (huis)vrouw en het gezin, zozeer zelfs dat De Rooie Vrouwen - een emancipatiebeweging vanuit de PvdA - uit protest een eigen reclameblok maakte. We zien hoe een afwassende mán, de ideale afwasborstel, merk Mientje, voor slechts tachtig cent aanprijst.
Presentatie: Hans Goedkoop. Regie: Yael Koren.
Deze uitzending van het programma Andere Tijden met de titel Veertig jaar Ster-reclame is uitgezonden op donderdag 4 januari door de VPRO. De presentatie was in handen van Hans Goedkoop.