Een stormachtig begin en een turbulent einde. Dat is kort samengevat de bemoeienis van opiniepeiler
Maurice de Hond met het onderwijs. De ondernemer bedacht een nieuw schoolconcept: geen klassikaal onderwijs, kinderen bepalen zelf wat ze leren, de leraar wordt coach en de lessen staan op de iPad. Hoewel De Hond geen onderwijservaring heeft, weet hij het concept 'Steve Jobsschool' aan tientallen scholen te verkopen. Maar het succes stokt. Nog maar een handvol scholen werkt met de methode De Hond en de twee iPadscholen die de zakenman zelf opricht, leggen het loodje. Eén krijgt van de Inspectie het predicaat 'zeer zwak', de ander is opgeheven door te weinig aanmeldingen. De stichting die de scholen beheerde is failliet. Waarom keren de scholen de opiniepeiler de rug toe?
Maurice de Hond probeert zijn methode nu in het buitenland te slijten. Weten ze daar van de teloorgang? Zembla onderzoekt de onderwijsmethode van
Maurice de Hond.
Deze uitzending van het programma Zembla met de titel De iPadschool werd uitgezonden op woensdag 25 april door de VARA en de
NTR.