Roland van der Vorst
18-11-2007
| 1380 x bekeken | 0 reacties
Gesprek met ondernemer en wetenschapper Roland van der Vorst over zijn boek Nieuwsgierigheid. Wat is het, hoe onstaat het? Hoe komt het dat je de wereld vergeet in de bioscoop? Dat er reclames zijn die je blijven boeien en andere waarbij je meteen begint te zappen? Waarom je over sommige organisaties meer informatie wilt en waarom andere je onverschillig laten? In een wereld waarin we overstelpt worden door signalen negeren we de meeste. Maar soms springen er beelden uit waar je meer van wilt weten, beelden die de nieuwsgierigheid prikkelen. Zoals een foto in de krant van mensen die op handen en voeten lopen, of de scènes uit moderne televisieseries als 24. Wat is het geheim van deze beelden? Hoe slagen de makers erin onze nieuwsgierigheid te prikkelen? Hoe doen schrijvers, reclamemakers, politici, beeldend kunstenaars, reclamemakers, gamebouwers, designers, filmmakers en fotografen dat?
Deze uitzending van het programma Boeken met de titel Roland van der Vorst is uitgezonden op zondag 18 november door de VPRO. De presentatie was in handen van Wim Brands.