In de krant kom je steeds vaker 'onafhankelijke' onderzoekjes tegen zoals 'Nederlander heeft tomeloze liefde voor water' en 'Nederlandse werknemers vinden goede koffie belangrijker dan lunch'. Maar opmerkelijk veel van dit soort onderzoeken blijkt betaald door de producenten van diezelfde producten. Rambam vraagt zich af: zijn feiten te koop? De Rambammers komen erachter dat sommige marktonderzoeksbureaus meer dan bereid zijn het de klant naar de zin te maken, en niet zo onafhankelijk en objectief zijn. Ze blijken de uitslag van het onderzoek te kunnen sturen en de gewenste krantenkop als uitgangspunt te kunnen nemen. De Rambammers ontdekken dat wetenschappers ook niet altijd onafhankelijk zijn. Ze verbinden zich soms aan kenniscentra gefinancierd door de industrie. Dezelfde wetenschappers zijn bereid onderzoek te doen met als uitkomst een vooraf gewenste uitslag.
De presentatie was in handen van
Lex Uiting,
Filemon Wesselink en
Yora Rienstra. Deze uitzending van het programma Rambam met de titel Marktonderzoek werd uitgezonden op donderdag 24 januari door BNNVARA.