8-5-2007
1649 x bekeken | 0 reacties
Informatief magazine waarin de kwaliteit van onze samenleving wordt getoetst. Prem Radhakishun raast als een wervelwind door politiek correct Nederland en gooit graag heilige huisjes omver. PREMtime kaart problemen aan en lost waar mogelijk problemen op. Gevoelens van onbehagen en vooroordelen worden uitgediept en besproken. De vinger aan de pols van de Nederlandse samenleving. Veel steden en dorpen hebben te maken met etnische spanningen tussen jongeren en meer dan eens is de noodklok geluid. Door het hele land worden plannen gesmeed om de problematiek aan te pakken, maar tot nu toe lijkt nog weinig van de grond gekomen. Ook in het christelijke Kampen gaan rivaliserende jongeren regelmatig met elkaar op de vuist. Maar daar bindt Unal Aktaz (van het Bureau Anti discriminatie) de strijd tegen het racisme aan. Als een soort Don Quichot trekt hij door de stad om hardcore jongeren, lonsdalers, boeren en turken nader tot elkaar te brengen. Acht maanden is Unal nu bezig met als voorlopige kroon op zijn werk de manifestatie Hadi-Kom waar hij de verschillende conflicterende Kampense jongerengroepen met elkaar hoopt te verzoenen. Vorige maand werden kamervragen gesteld over de videoclip Het land van van de rapper Salah Edin. De Marokkaanse Nederlander zou met zijn clip aanzetten tot radicalisering. Maandag 7 mei kwam de nieuwe cd van Salah Edin uit, waarin hij zeer uitgesproken teksten ten gehore brengt. Salah verplaatst zich in de huid van Mohammed B. en gebruikt geluidsfragmenten van de achtervolging op de moordenaar van Theo van Gogh ter illustratie van zijn eigen frustraties over Nederland. Volgens Salah Edin moet je in Nederland alles kunnen zeggen wat je denkt. Zo vindt hij dat Bin Laden stalen ballen heeft en twijfelt hij aan de Holocaust. Maar kan een Marokkaan in ons land net zo ver in zijn vrijheid van meningsuiting gaan als Theo van Gogh deed?
Presentatie: Prem Radhakishun.
Deze uitzending van het programma PREMtime is uitgezonden op dinsdag 8 mei door de NPS. De presentatie was in handen van Prem Radhakishun en Jalal Bouzamour.
Item is niet meer te bekijken