Toplocatie aan de lek in moeilijkheden...
31-7-2009
| 3729 x bekeken | 1 reacties
Top-ondernemer Hennie van der Most (58) gaat op pad om ondernemers te helpen die moeten vechten om hun bedrijf overeind te houden. Deze uitzending draait rond het strandpaviljoen Klein Scheveningen. Topondernemers Hennie van der Most en Theo Bax reizen af naar deze plek aan de rivier de Lek, onder de rook van Utrecht. Hennie maakt hier kennis met de eigenaar en zijn vriendin. Het strandpaviljoen is hun droom en ze hebben alles uit de kast gerukt om er een succes van te maken, maar de jaaromzet blijft te laag en ze maken geen winst. Dit ligt voornamelijk aan het winterseizoen. In de zomer, als de zon schijnt, loopt de zaak prima, maar in de winter komt er geen kip. Het pand waarin het paviljoen is gevestigd wordt gehuurd, dus omzet of niet, er moet maandelijks huur worden betaald. Maar als er jaarlijks verlies wordt gedraaid, dan lopen de schulden in rap tempo hoog op... Hennie ziet meteen wat het probleem is: het strandpaviljoen ziet eruit als een voetbalkantine uit de jaren zeventig, er is achterstallig onderhoud en er is geen duidelijke menukaart. Het is een rommeltje, het paviljoen mist uitstraling en gezelligheid. De eigenaar is zeer geëmotioneerd, want zoals het nu gaat raakt hij vroeg of laat failliet en bestaat het paviljoen over een aantal jaren misschien niet meer. Kortom, hij kan de hulp van Hennie goed gebruiken, want er is werk aan de winkel. Een helse klus voor Hennie en Theo, want de verbouwing moet in een week geklaard worden. Het is nu hoogseizoen, dus ze kunnen niet zomaar dicht. Besloten wordt van het restaurant een gezellig piri piri kiprestaurant te maken, waar volwassenen en kinderen aan hun trekken kunnen komen, ook in de wintermaanden. Een echt familierestaurant met een duidelijk herkenbaar concept, laag drempelig en op een prachtige locatie. Maar niet alleen het restaurant, ook de eigenaar en zijn vriendin worden onder handen genomen. Ze moeten leren het restaurant goed te gaan runnen. Om de kneepjes van het vak onder de knie te krijgen, gaan ze beiden in een ander restaurant stage lopen. Geven ze alles wat ze kunnen? Gaan ze het redden?
Deze uitzending van het programma Operatie van der Most met de titel Toplocatie aan de lek in moeilijkheden... is uitgezonden op vrijdag 31 juli door MAX. De presentatie was in handen van Hennie van der Most en Theo Bax.
Reacties op deze uitzending
-
blikker3270
3-8-2009 19:15
Deze mix van coaching en reality tv is fantastisch gelukt. Het geeft duidelijk aan hoe een vechtend ondernemerspaar vastzit in een verouderde structuur en uit angst en stress niet meer over een nieuw concept kan denken. Zij zijn er al aan gewend dat je de problemen mee naar huis neemt en dan is het einde in zicht....De weerstand die optreedt als er een winnend idee voorbij komt wordt in deze uitzending met respect naar voren gebracht. De aanwezigheid van de camera is bijna onopgemerkt. De kijker heeft nooit het gevoel dat de aanwezigheid opdringerig of beschamend wordt. Je krijgt gewoon zin om mee te helpen en lom de zaak later eens te bezoeken. Door naar de uitzending te schrijven hebben de ondernemers ook een overwinning op zichzelf geboekt. Dit was niet alleen een laatste strohalm, maar ook een keuzeuit het hart. Ook wordt het publiek in deze uitzending educatief duidelijk gemaakt dat alleen met een persoonlijke overtuiging door het geloof in het nieuwe concept de emotie aan anderen kan worden overgebracht. Dat de heer van der Most meedoet en het feit dat er een MAX tv uitzending van gemaakt is ook tot het eerste succes bijdragen is vanzelfsprekend. Publiciteit alleen kan dat nooit bewerkstelligen. Hoe dan ook in een week krijg je in ieder geval heel wat voor elkaar .zo blijkt maar weer. Deze uitzending is een teamprestatie van de eerste orde. Want het lijkt allemaal zo gladjes te verlopen, maar juist dan weet je dat televisie en zeker reality tv vakmanschap is. Omroep MAX en de regie verdienen complimenten door iemand als van der Most heel integer neer te zetten. Hij houdt zijn invloed en zich zelf als persoon wijselijk op de achtergrond, zodat de ondernemers steeds in de situatie zijn dat het 'hun' zaak is en niet van hulp van buitenaf afhankelijk worden. MAX en van der Most: Anderen leren het zelf te doen, dat is vakmanschap en meesterschap. Want dit lijkt op het eerste gezicht een uizending uit de vele realitytv shows die er dagelijks voorbij komen, maar bij nadere bestudering is het een pareltje in omroepland. Je voelt als kijker dat je aanwezigheid bijdraagt tot het succes van de ondernemer en niet dat je stiekem zit te gluren naar andermans leed of geluk. Niet vergeten: Je moet als regie wat geluk hebben, maar toch deze uitzending is een uitzonderlijke teamprestatie en exemplarisch voor goede reality tv waar je wat van leert, namelijk: 1. Hulp vragen als het nodig is. 2. De juiste hulp aan gekwalificeerde onbekenden vragen en niet in het eigen cirkeltje ronddraaien.3. Goed luisteren en je weerstanden eerlijk opbiechten.4. Het nieuwe uitproberen als je bereid bent bent oude concepten op te geven als die illusies blijken te zijn. 5. Je eigen sterkte en zwaktes als mens en ondernemer in kaart te brengen 6. Dan krijg je de omgeving mee en valt alles op zijn plaats.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Deze uitzending zal wel niet de kijkcijfers halen als bjvoorbeeld boer zoekt vrouw. Toch vindt ik de kwaliteit beter: Het is integer en ontroerend en emotioneel niet sensatiezoekend en goed in beeld gebracht en je leert ervan:Ik geef hier de kwalificatie uitmuntend aan! Het geluk dat in deze uitzending alles op zijn plaats valt is dus zoals meestal het geval is niet toevallig. Het is afgedwongen. Hier zit een helder concept achter over succesval zaken doen en idem tv maken. Felicitatie aan alle deelnemers.