Hoe word ik klimaatneutraal?
13-9-2007
| 1369 x bekeken | 0 reacties
Vliegreizen, autokilometers, een bezoek aan een congres, een nieuw maatpak of een kratje bier: je kunt het zo gek niet bedenken of het is tegenwoordig klimaatneutraal te krijgen. Het klimaat is hot en dus is er een industrie ontstaan van bedrijven die je tegen betaling van je schuldgevoel kunnen verlossen. Maar hoe oprecht zijn de bedoelingen van de bedrijven die ons klimaatneutraal willen maken, en wat zijn de motieven van de milieubeweging om dit te steunen? En welke rol speelt ontwikkelingssamenwerking in het hele verhaal? Jansen & Janssen gaan op zoek naar de zin en onzin van de klimaataflaat. Er zit geld in het klimaatprobleem. Grote bedrijven buitelen over elkaar heen om zichzelf en hun producten in hun campagnes groener dan groen te verklaren. Het automerk Daihatsu adverteert met de slogan: Daihatsu is het eerste automerk waarmee u CO2-neutraal autorijdt.. Wie een Daihatsu koopt, hoeft zich dus geen zorgen te maken over zijn aandeel in de opwarming van de aarde. Of moeten we de kleine lettertjes beter lezen? Energiebedrijf Nuon is een campagne gestart om ons CO2-ok te maken. Maar hoe CO2-ok is Nuon eigenlijk zelf? De milieubeweging geeft aan dit soort initiatieven een stempel van goedkeuring via de Hier-campagne. Wat zijn de motieven om samen te werken met dit soort grote bedrijven? Hoe geloofwaardig is het klimaatneutrale pact tussen bedrijfsleven en milieubeweging?
Deze uitzending van het programma Jansen & Janssen met de titel Hoe word ik klimaatneutraal? is uitgezonden op donderdag 13 september door de VPRO. De presentatie was in handen van Martijn Kieft en Tjeerd Bijman.