Je kent het wel, je zit middenin een spannende film of serie en ineens begint de reclame. Vooral wanneer je een film aan het kijken bent die lang duurt, zoals de Titanic of één van de vele films van
Harry Potter. Een gemiddeld reclameblok duurt toch al snel een minuut of 5, waardoor het voor veel mensen als hinderlijk wordt ervaren. Uiteraard is het logisch dat er reclames op televisie worden uitgezonden, aangezien dit natuurlijk zorgt voor een flinke stroom aan inkomsten. Gelukkig zijn er naast de vele reclames die eigenlijk nergens over gaan, ook een aantal reclames die in de afgelopen jaren de welbekende gouden loekie hebben weten te winnen, omdat ze de beste reclamespot wisten te maken. Omdat er een aantal reclames zijn die ons voor altijd zullen bijblijven, hebben we de leukste voor je uitgepikt.
De kracht van een goede reclamespotDe kracht van een goede reclamespot ligt in zijn vermogen om de aandacht van de kijker te trekken en een blijvende indruk achter te laten. De leukste reclamespots aller tijden zijn meestal degenen die in staat zijn om een emotionele connectie te maken met het kijken, maar ook om humor te gebruiken door bepaalde zaken op een creatieve manier te benaderen. Het is vooral belangrijk dat de inhoud van de spot relevant is voor het product of de dienst, waardoor de kijker zich sneller geneigd voelt tot het ondernemen van actie. Stel dat je een nieuwe elektrische fiets nodig hebt en je ziet de e-bikes van
fietsenfabrikant Amslod op televisie voorbij komen, dan is de kans groot dat je even een kijkje gaat nemen op de websites. Wat we ook vaak zien, is dat reclames zo ontzettend slecht zijn, dat ze juist goed zijn, doordat mensen het er dagelijks over hebben.
Heineken - Walk in FridgeDeze Heineken reclame is een absolute klassieker. Een groep mannen stapt een koelkast binnen die is omgetoverd tot een enorme luxe woonkamer, compleet met loungebanken, muziek en, natuurlijk, Heineken bier. De humor en fantasie in deze reclame maken het onvergetelijk. Dit is natuurlijk een enorme knipoog naar alle vrouwen die dromen van een walk in closet.
De hamster reclames van Albert HeijnDe term ‘hamsteren’ is inmiddels wel cultureel erfgoed kunnen we wel stellen en dat hebben we te danken aan Albert Heijn. De 'Hamsteren' campagnes van Albert Heijn zijn al jaren populair in Nederland. Deze reclames tonen de avonturen van de bekende AH hamsters en spelen in op de Nederlandse gewoonte om boodschappen te ‘hamsteren.’ Uiteraard heeft AH ervoor gekozen om in tijden van de pandemie deze reclames even in de ijskast te zetten, daar waar er juist werd gepleit om niet extra in te slaan, aangezien er veel problemen waren met de toelevering van veel producten.
Centraal beheer met even Apeldoorn bellenEven apeldoorn bellen is net als de term ‘hamsteren’ bij velen ook blijven hangen. De langlopende 'Even Apeldoorn Bellen ' campagne van Centraal Beheer staat bekend om zijn humoristische benadering van alledaagse situaties die volledig uit de hand lopen. De onverwachte wendingen zorgen er iedere keer weer voor dat je als kijken versteld staat van hoe ze dit nu weer hebben kunnen bedenken. De kracht van deze reclame zit hem met name in het feit dat de meeste ‘voorvallen’ een weerspiegeling zijn van hetgeen we regelmatig in het dagelijks leven meemaken.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met amslod.nl
Bekijk het laatste
TV nieuws