Hoe zorgen bedrijven ervoor dat we voor een bepaald product kiezen en welke technieken zitten daarachter? En kunnen die technieken ook in je voordeel werken? De denktankers zoeken naar antwoorden. Adam (17) is bang. Bang dat reclames veel te veel invloed hebben en dat we worden gemanipuleerd door grote bedrijven zodat wij hun spullen kopen. Waarom bijvoorbeeld heeft hij zich laten verleiden tot de aanschaf van een hoelahoep terwijl hij die helemaal niet nodig heeft. We dénken dat we een keuze hebben, maar is dat wel zo? Samen met denktankers Tristan, Chantel en Iris gaat hij op zoek naar antwoorden. Bijvoorbeeld op de vraag hoe bedrijven ervoor zorgen dat we voor een bepaald product kiezen en welke technieken daarachter zitten. En kunnen die technieken ook in je voordeel werken? Bij neurowetenschapper Yaïr Pinto doen ze verschillende experimenten om erachter te komen hoe je op een onbewust niveau een bepaalde richting opgeduwd wordt.
Stine Jensen was in deze uitzending van Denktank deskundige. Deze uitzending van het programma Denktank met de titel Baas over brein werd uitgezonden op zondag 12 november door Human.