Programma
Brainhack

Brainhack

6
Brainhack is een KRO-NCRV programma waarin presentatoren Ersin Kiris en Anna Gimbrère jongeren op allerlei manieren proberen te beïnvloeden. Want je denkt misschien dat je helemaal zelf beslist wat je denkt en doet, maar dat is niet zo. De keuzes die we dagelijks maken worden vaak door reclamemakers bepaald. In Brainhack ontdek je hoe dat eigenlijk werkt én hoe het anders kan. Brainhacking betekent dat een persoon of organisatie 'inbreekt' in je hersenen en vervolgens je gevoelens, gedachten en handelingen beïnvloedt. Dit gebeurt ongemerkt de hele dag. Bijvoorbeeld abri’s met posters, reclamespotjes op de radio en aanbiedingen in de supermarkt. Het gaat soms om onschuldige methoden zoals 'op=op!' maar er zijn ook manieren waarbij iemand echt wordt verleid om geld uit te geven aan bijvoorbeeld gokken of sigaretten. Ook kun je op een positieve manier iemands gedrag beïnvloeden. Hoe dat werkt zie je allemaal in Brainhack.
  • Brainhack

    172 x bekeken | 5-2-2024
    Brainhack - Winkelen
    5
    Hoeveel invloed hebben reclames op je brein? Dit keer hebben we het over de verleiding van winkelen en online shoppen. We testen hoe gevoelig jongeren zijn voor marketingstrucs die winkels gebruiken om je te verleiden... Bekijk uitzending
  • Brainhack

    299 x bekeken | 29-1-2024
    Brainhack - Gokken
    6
    Dit keer over de verleiding van het gokken. We laten zien welke technieken en mechanismen er schuilgaan achter het gokken en we testen bij onze testpersonen hoe verleidelijk deze brainhacks zijn. Anna Gimbrere was in... Bekijk uitzending
  • Brainhack

    313 x bekeken | 22-1-2024
    Brainhack - Eten
    5
    We kijken hoe gevoelig ons brein is voor vet eten versus gezond eten. We testen jongeren hoe gevoelig ze zijn voor reclames over eten. En we kijken hoe supermarkten ons verleiden om bepaalde producten te kopen. De... Bekijk uitzending
  • Brainhack

    506 x bekeken | 15-1-2024
    Brainhack - Sportdranken
    5
    Hoeveel invloed hebben reclames op je brein? We kijken naar een veelgebruikte tactiek door reclamemensen om ons iets te laten kopen: groepsdruk. We testen jongeren hoe gevoelig ze zijn voor groepsdruk. En we kijken hoe... Bekijk uitzending