Brainhack is een KRO-NCRV programma waarin presentatoren
Ersin Kiris en Anna Gimbrère jongeren op allerlei manieren proberen te beïnvloeden. Want je denkt misschien dat je helemaal zelf beslist wat je denkt en doet, maar dat is niet zo. De keuzes die we dagelijks maken worden vaak door reclamemakers bepaald. In Brainhack ontdek je hoe dat eigenlijk werkt én hoe het anders kan. Brainhacking betekent dat een persoon of organisatie 'inbreekt' in je hersenen en vervolgens je gevoelens, gedachten en handelingen beïnvloedt. Dit gebeurt ongemerkt de hele dag. Bijvoorbeeld abri’s met posters, reclamespotjes op de radio en aanbiedingen in de supermarkt. Het gaat soms om onschuldige methoden zoals 'op=op!' maar er zijn ook manieren waarbij iemand echt wordt verleid om geld uit te geven aan bijvoorbeeld gokken of sigaretten. Ook kun je op een positieve manier iemands gedrag beïnvloeden. Hoe dat werkt zie je allemaal in Brainhack.