Nu het mooie weer in aantocht is, komen ook de motorrijders weer tevoorschijn. In alle soorten en maten kom je ze tegen. Zo ook een motor met zijspan. Benieuwd naar zijn verhaal en keuze voor het rijden met een zijspan dachten we een rondje te gaan touren. Echter tijdens de opnamen kwamen we een bekende tegen die de helm van de motorrijder zodanig afkeurde dat de bestuurder pas weer verder mocht rijden met een goedgekeurde helm.
Ze zeggen ook wel eens dat motorrijders rijden met passie. Maar hoe graag we ook motorrijden toch moet deze groep altijd alert zijn op de handelingen van medeweggebruikers en die van zichzelf. Zo is de zichtbaarheid van de motorrijder voor overige weggebruikers ook van groot belang. Een ongelukje kan anders in een klein hoekje zitten.
Speciaal voor het reconstrueren van motor ongevallen is er een speciaal team samengesteld, ook wel motorremmers genoemd. Dit team onderzoekt ongevallen van motorrijders. Zo worden remproeven, botsproeven en sleepproeven uitgevoerd om de schade, snelheid en oorzaak van het ongeval vast te kunnen stellen.
Een van de bijzonderheden aan de motor is dat het in tegenstelling tot een auto een evenwichtsvoertuig is. De meeste mensen denken dat een motor wendbaarder is dan een auto, maar dit is maar zo tot een bepaalde snelheid. Daarboven is een auto wendbaarder, onder andere vanwege de grip die de vier autobanden bieden. Wanneer je dan als bestuurder van een motor wat onzeker bent vertaalt zich dat veel sneller in je manier van rijden dan in een auto.
De presentatie was in handen van
Frits Sissing. Deze uitzending van het programma Blik op de Weg werd uitgezonden op dinsdag 6 mei door AVROTROS.
Item is niet meer te bekijken