Jack Spijkerman
28-4-2013
| 2878 x bekeken | 2 reacties
Jack Spijkerman groeide op in de gereformeerde kerk van IJmuiden. Jack deelde als kritische puber na de dienst stencils uit met alle veranderingen die hij wilde doorvoeren.
Hij breekt definitief met de kerk als hij na drie maanden huwelijk van zijn vrouw scheidt. De kerk laat Jack weten dat hij beter kan verhuizen, want hij geeft tenslotte les op de plaatselijke basisschool en is als gescheiden man een slecht voorbeeld voor de kinderen. Vanaf dat moment wilde Jack niets meer met zijn kerk te maken hebben.
Na een korte betrokkenheid bij de Kritische Gemeente in IJmuiden, een activistisch en feministisch kerkgenootschap, nam Jack definitief afstand van de kerk. Hij noemt zichzelf nu atheďst.
Toch is hij nooit helemaal losgekomen van zijn gereformeerde achtergrond. ‘Toen mijn zieke oma vroeg of ik met haar wilde bidden, heb ik dat gedaan.’ Jack is ervan overtuigd dat – mocht de hemel bestaan – hij wordt toegelaten. Tijs van den Brink is benieuwd waarom hij daar zo zeker van is.
Deze uitzending van het programma Adieu God met de titel Jack Spijkerman is uitgezonden op zondag 28 april door de EO. Te gast was Jack Spijkerman. De presentatie was in handen van Tijs van den Brink.
Reacties op deze uitzending
-
blikker33346
24-5-2013 21:05
Zeg maar Jek
In Ons contact, een kerkblad voor de mensen van de Ichthuskerk in IJmuiden, las ik dat Jack Spijkerman voor de EO door Tijs van den Brink was geïnterviewd, en wel in die kerk, waar hij lang geleden vele uren de zolderplanken had zitten tellen. Inmiddels is deze uitzending achter de rug (28 april). Waren er voor hem nog andere herinneringen verbonden aan zijn vroegere kerk? Jack heeft eerder in een radio-uitzending bekend gemaakt, dat hij dominee Diepersloot (1955-1969 te IJmuiden-W) een verschrikkelijke man had gevonden. Jack had in 1969 een conflict met hem, horen we nu. Om te beginnen introduceert hij deze dominee als iemand die de kinderen van de lagere school imponeerde door als Sinterklaas op te treden. Iedereen wist, dat Sinterklaas de dominee was, zegt Jack. De rollen versterkten elkaar, en ''je was bang...'' Kom nou. Interviewer Tijs valt hem bij, al zal hij eerder aan concurrentie van Sinterklaas met God gedacht hebben dan omgekeerd. Jack kleedt het zo in, dat het een jaarlijks gebruik lijkt op initiatief van de dominee zelf, en alsof hiermee de bodem wordt gelegd voor toekomstig onheil. En ja hoor. Door de dominee wordt hem in 1969 afgeraden zijn openbare geloofsbelijdenis af te leggen. Maar Jack zet door, hij wil lid zijn van de kerk en proberen bakens te verzetten. Echt fout, zegt Jack, ging het op de feestelijke dag zelf, op Pinksteren. Op het voorblad van de uit te reiken bijbels was een voor ieder verschillende bijbeltekst geschreven, gekozen en handgeschreven door de dominee. Jack weigerde de bijbel aan te nemen toen het erop aankwam, omdat het voorblad hem rangschikte onder de dwalende geesten uit Jesaja 29 – ook de dwalenden van geest zullen inzicht kennen, zo staat daar. Na de gebruikelijke voorlezing van de betreffende tekst vóór de uitreiking besluit Jacob Dirk Spijkerman deze bittere pil aan zich te laten voorbijgaan. Hij had al eerder geweigerd een standaardverklaring af te leggen over de zogenaamde ''volkomen leer van deze kerk'', waarop de kerkeraad haastig inbond. Hem vang je niet. Zo ging het verhaal de lucht in voor de Evangelische Omroep. Nu de feiten. Ik heb bij een andere deelnemer aan de ceremonie navraag gedaan. Deze persoon is het met mij eens: Jacks lezing klopt van geen kant. Alles is integendeel zonder enige inbreuk op het protocol verlopen. Geen boze Jack, eenvoudig, omdat voor boosheid geen reden was. Zijn voorblad bevatte een vriendelijke oproep van Paulus, geen hoekstoot van Jesaja. De aanbeveling "Wandel met Jezus" doet geen pijn (Kol. 2:6). Wel is dat minder simpel dan het lijkt: Jack bijvoorbeeld neemt er maar een loopje mee. Niet met Jezus, let wel.
Mijn vader was Stalin niet. Stalin werd nog jaren na zijn dood door zijn dochter op diverse fronten verdedigd. Zoiets is mij vreemd, en het is ook volstrekt overbodig. Maar zwartmakerij is wel het andere uiterste. Toch goed dat Spijkerman zich ditmaal nader verklaart. Ikzelf knap af op ieder publiek gebed, óók iets waar een gewoon mens nooit uitkomt.
Rein Diepersloot (73)
-
blikker44354
22-2-2015 09:38
Mijn vader, W. Diepersloot, was een zeldzaam pastorale man. Ik vind over de drie jaar waarin hij ten slotte nog hulpdiensten deed tweehonderd kaartjes van ziekenhuisbezoek, soms vijf maal in die periode, soms met gebed op zaal. Dat vond niemand gek, veertig jaar geleden. Wel voel ik me door hem nog steeds heel klein, maar dat gevoel kennen er meer. Hij is nu gelukkig jonger dan ik, zij het dood en begraven. (R. Diepersloot, 06 19520855)