Hoe is het de stakende pakketbezorgers van toen vergaan en hoe het 'duurzaam bezorgmodel' van PostNL wordt ontvangen. De postpakkettenmarkt is 'booming business'. Nederlanders kopen steeds meer online: gemiddeld verwerkt PostNl per dag 600.000 pakjes. Daarmee boekte het bedrijf vorig jaar 100 miljoen euro winst. Ook de winkeliers met een postagentschap profiteren van de drukte bij het afhandelen van de pakjes. Ze reageerden daarom boos toen PostNL onlangs bekend maakte dat de vergoeding die de winkeliers ontvangen, fors naar beneden gaat, tot ongeveer een derde. Het doet denken aan de protesten die vorig jaar uitbraken onder pakketbezorgers. Zelfstandigen die voor PostNl werken, gingen in staking uit protest tegen de lage tarieven. Afgelopen maand zette PostNl een opmerkelijke stap: nieuwe pakketbezorgers krijgen een vast contract. Maar de honderden zzp-ers waar het bedrijf nu mee werkt, blijven dat werk gewoon als zelfstandige doen. Vorig jaar bood PostNL de zelfstandige pakketbezorgers nog een vast dienstverband aan. Maar weinigen maakten daar gebruik van. Wat zit daar achter? ZEMBLA onderzoekt hoe het de stakende pakketbezorgers van toen is vergaan en hoe het 'duurzaam bezorgmodel' van PostNL wordt ontvangen.
Deze uitzending van het programma Zembla met de titel Baas in eigen bus werd uitgezonden op donderdag 1 september door de VARA en de
NTR.