Documentaire van cineaste
Heddy Honigmann die een blik werpt op de persoonlijke denkwereld van de eigenzinnige kunstenaar
Joke van Leeuwen. Ze is al veertig jaar een groot Nederlands auteur en tekenaar, overladen met prijzen vanwege haar proza en poëzie voor jong en oud, en toch is
Joke van Leeuwen vrijwel onbekend in Nederland. Haar werk is zeer toegankelijk, maar iets belemmert haar om de aandacht op zichzelf te vestigen. Des te opmerkelijker dat ze vermaard regisseur
Heddy Honigmann toelaat in haar leven. Dat heeft geleid tot de documentaire “
Joke van Leeuwen: Een wereld tussen twee oren”, een intieme film die een blik werpt op de persoonlijke denkwereld van deze eigenzinnige kunstenaar.
Van Leeuwen is verlegen in de directe omgang, maar heeft een enorme podium-présence. Tijdens haar optredens pakt ze haar publiek, jong en oud, moeiteloos in.
Ze speelt als geen ander met taal, heeft een volkomen eigen geluid én ze heeft iets te verkondigen. Haar ervaring als cabaretière komt haar hierbij goed van pas.
In de documentaire wordt het belang van haar werk opgetekend en geduid door familie, vrienden en fans.
Abdelkader Benali vertelt ontroerd over hoe Van Leeuwen’s kinderboek ‘Deesje’ hem als kind heeft geïnspireerd en getroost: “Ze ontsluit met haar kinderboeken een hele wereld. (….) ‘Deesje’ is ook aan het overleven, net als ik. Ik ben dus niet alleen”.
Op verzoek van de regisseur haalt Van Leeuwen kelderbox en zolderkasten overhoop, struint ze door haar enorme portfolio en gunt ze ons een blik op haar creatieve geest. Ze voelt de behoefte om, bevrijd van clichés en vooroordelen, elkaar ‘écht te ontmoeten’, de noodzaak om ‘tot de kern te gaan’, zo vertelt ze in de film.
Dat heeft ze met regisseur Honigmann gemeen.
In deze uitzending van Het Uur van de Wolf was
Abdelkader Benali te gast. Deze uitzending van het programma Het Uur van de Wolf met de titel
Joke van Leeuwen - Een wereld tussen twee oren werd uitgezonden op donderdag 14 september door de
NTR.