60 jaar cabaret
20-8-2011
| 2689 x bekeken | 1 reacties
Kritische satire op politieke kopstukken, van gemoedelijk naar snoeihard. Frank praat met Dries van Agt over de oudejaarsconferences van Wim Kan en met Rita Verdonk over de satire rond haar persoon. Ook een gesprek met André van Duin over de opkomst en ondergang van de revue en speciale aandacht voor het Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. De onderwerpen worden van commentaar voorzien door de top van het Nederlandse cabaret.
Presentatie: Frank Evenblij.
Deze uitzending van het programma Evenblij met ... met de titel 60 jaar cabaret is uitgezonden op zaterdag 20 augustus door de VARA. De presentatie was in handen van Frank Evenblij.
Reacties op deze uitzending
-
blikker43000
28-2-2014 12:05
Mijn verwachtingen over de serie “blij met zestig jaar Cabaret” waren hoog gespannen. Want wie kan het slechter doen dan Kick van der Veer. Die zich, wegens gebrek aan cabarettalent, heeft ontpopt tot de hijgende hielenlikkende schoothond van onze Nederlandse cabaretiers. Nee, dan maar een kritische jonge pitbull die op eigen wijze zijn visie geeft op 60 jaar cabaret op televisie.
Toch vond ik het niet goed. En dat lag niet persé aan de presentator.
Ik begrijp best dat de VARA heeft gekozen voor een tijdsbestek van 60 jaar (televisiejaren). Toch wordt nergens genoemd of gezegd dat het cabaret in Nederland al meer dan 100 jaar bestaat. Zo gaf Eduard Jacobs al in 1895 een soort onemanshow in een groezelig cafeetje ergens aan de Quellijnstraat in Amsterdam. Hij zong vooral over en voor de Amsterdamse hoeren en nog niet voor een keurig abonnementspubliek.
Leuk een item over André van Duin en zijn revue’s op televisie. Jammer alleen dat er niet wordt stilgestaan bij de revues van Louis Davids. Die ook wordt gerekend tot één van de eerste Nederlandse cabaretpioniers. En bij wie Wim Sonneveld het vak leerde.
Juist door dit soort zaken niet te noemen krijgt de onwetende kijker het idee dat het cabaret, en ook de invloed van het cabaret op de Nederlandse maatschappij, begon bij de opkomst van de tv-satire of bij de opkomst van cabaret op televisie. Misschien denken de kijkers zelfs dat het cabaret zijn bestaan te danken heeft aan de televisie. Die wisselwerking bestaat natuurlijk wel degelijk omdat veel bezoekers van het hedendaagse cabaret vooral naar cabaretiers gaan die ze kennen van de televisie.
Mijn punt is dat ze in ieder geval de serie hadden moeten beginnen met het geven van een historische context. Al was het dan summier geweest. Door dat niet te doen krijg je een onsamenhangend programma. Dat onsamenhangende geheel wordt nog versterkt, of liever gezegd verzwakt, door in één aflevering verschillende thema’s aan te stippen die niets met elkaar te maken hebben. Wat overblijft is een halfslachtig zapachtig programma met een aardige, misschien iets te tamme, presentator. Wat een gemiste kans!