De Dikke Data Show is een programma bij NPO Zapp. Jard Struik ontdekt samen met mediawetenschapper Jeroen de Vos hoe de wereld van social media werkt. Elke dag wordt er uren naar schermpjes getuurd. Al die online tools lijken vaak gratis, maar zijn het eigenlijk niet. Er wordt niet alleen betaald met geld, maar ook met data. Dit wordt gedaan door middel van een algoritme. Samen onderzoeken Jard en Jeroen wat een algoritme nou precies is. We ontdekken hoe dat algoritme nou bepaalt welke filmpjes jij bekijkt. En wat is eigenlijk de keerzijde van deze onzichtbare regelaar? Hij checkt samen met succesvolle en bekende TikTokkers of het algoritme ons nou echt zo goed kent. En Jard verkleedt zich ook nog even als e-boy om de kans op viral gaan te verhogen.
Een meetinstrument dat de hele dag je stappen telt, je wandelroutes onthoudt of checkt hoelang je slaapt. Wat doen die beoordelingen met je? En is het wel gezond om steeds te focussen op cijfertjes, scores en grafieken?...
Bekijk uitzending
Hoe bepalen foto- en videofilters steeds meer wat wij mooi vinden? Steeds vaker gaan mensen met zo n gefilterde selfie naar een plastisch chirurg. Wetenschapper Siri Beerends voorspelt dat we steeds meer gaan geloven in...
Bekijk uitzending
Is het wel zo smart om steeds meer slimme apparaten te gebruiken? De slimme koelkast zorgt dat er altijd voorraad is, de smart speaker luistert naar al jouw opdrachten en de gordijnen gaan automatisch open of dicht....
Bekijk uitzending
Hoe verdient een gratis game als Fortnite tóch bakken met geld? Jard Struik praat met YouTubers JoostSpeeltSpellen en nasnas over het spel en de reclames die je in de wereld van Fortnite tegenkomt. Ook ontdekt hij met...
Bekijk uitzending
Hoe kan je zien of een filmpje echt of nep is? Hoe maak je een deepfake en mag je ook nepfilmpjes maken van andere mensen? Jard gaat langs bij Evita van het Jeugdjournaal, bij een wereldberoemde deepfake-maker én bij...
Bekijk uitzending
Wat doet een influencer eigenlijk de hele dag en hoe werkt influencen nou precies? Jard Struik bezoekt succesvol influencer Marije Zuurveld om daarachter te komen. En vanuit haar supersonische data-lab buigt Dr. Data...
Bekijk uitzending