Uitzending
Eucharistieviering - Uden

Uden

Eucharistieviering

28-6-2015

| 4834 x bekeken | 0 reacties
8
Op de 13e Zondag door het jaar komt de rechtstreekse eucharistieviering komt vanuit de St. Petruskerk te Uden. Celebrant: pastoor Theo van Osch.

Onwaarschijnlijk, maar toch…

'Op 28 juni vieren we in Uden het hoogfeest van Petrus en Paulus (29 juni), want Petrus is de patroon van de parochie. Zo onwaarschijnlijk als het evangelie verhaalt over Jezus, die uit de dood opstaat, zo onwaarschijnlijk klinkt ook het verhaal uit de Handelingen der apostelen: Petrus, die in de gevangenis door een engel wonderbaarlijk wordt bevrijd van zijn kettingen.

Paulus gaat het slechter af in de gevangenis: hij weet zijn einde nabij, maar blijft geloven in zijn verlossing, met als krans der gerechtigheid zijn behoud in het eeuwig leven.

Beiden belijden Christus als Zoon van de levende God. Voor Hem geven ze hun leven. Ze zochten het martelaarschap niet, maar gingen het uiteindelijk ook niet uit de weg.

Het lijkt in onze welvaartsamenleving onwaarschijnlijk dat mensen bereid zijn op deze manier hun leven te geven omwille van hun geloof in Christus. Toch is het niet heel ver bij ons vandaan, dat mensen bereid zijn voor Hem te sterven. Denk maar aan de Koptische christenen in Libië. Maar ook zonder het letterlijke martelaarschap kunnen we inhoud geven aan de betekenis van het woord ‘martelaar’: getuige te zijn van en in dienst aan Hem die zijn leven voor ons heeft gegeven.

Waartoe ben jij bereid voor Hem?'

Pastoor Theo van Osch

Deze uitzending van het programma Eucharistieviering met de titel Uden werd uitgezonden op zondag 28 juni door de RKK.
(ter verificatie, je kunt ook inloggen) Plaats reactie