De verzuimpolitie
23-3-2012
| 8303 x bekeken | 4 reacties
Zieke werknemers kosten het bedrijfsleven veel geld. Grote bedrijven huren daarom commerciële verzuimbureaus in, die beloven dat zij het ziekteverzuim fors kunnen terug brengen.
Geen medische opleiding
Als je ziek bent, moet je bellen met het callcenter van het verzuimbedrijf. Callcenter-medewerkers, ook wel 'casemanagers' genoemd, bepalen of de ziekmelding wel terecht is. Ze stellen daarom allemaal medische vragen, maar hebben geen medische opleiding. Ook slaan ze al deze medische informatie op in dossiers die toegankelijk zijn voor de werkgever.
'Doktertje spelen'
Bedrijfsartsen en arborecht-deskundigen maken zich ernstige zorgen. Zij zien een ‘wildgroei’ van commerciële verzuimbedrijven, waar managers zonder medische achtergrond bepalen of zieke werknemers terug de werkvloer op kunnen. Ondertussen wordt de afstand tot een echte bedrijfsarts voor werknemers steeds groter. Is dit 'doktertje spelen' wel verantwoord en komt de privacy van de werknemer niet in het geding?
Deze uitzending van het programma Zembla met de titel De verzuimpolitie is uitgezonden op vrijdag 23 maart door de VARA en NTR.
Reacties op deze uitzending
-
blikker23891
24-3-2012 11:47
Tenenkrommend....een tip voor werkenemers die gebeld worden door deze asociale zogenaamde artsen ---> Zeg gewoon, ik ben ziek, ik geef geen details, en als mijn baas mij niet gelooft, dan moeten zij zich maar richten tot mijn huisarts, of de echte ARBO inschakelen....
Laat u vooral niet intimideren door een dergelijk bureau, u staat namelijk in uw volste recht als de zaak voor zou komen bij de rechter....
Dat Jan van Halst zich voor dit bedrijf leent, is schrijnend om te zien. Blijkbaar vergoed geld heel veel, zo ook de afbraak van zijn goede naam die hij tot dusverre heeft gehad....
-
blikker22585
24-3-2012 14:26
War heeft Van Halst zijn gioede naam dan aan te danken?
Toch niet aan ervaring als werknemer. Voor zover ik weet behoort ook Van Halst tot het leger over het paard getilde milionairs die nog nooitr in een ondergeschikte positie "echt" hebben gewerkt.
Dit is de zoveelste inkijk in de llenende die privatisering uitlokt.
Al eind jaten 80 liep ik, als voorzitter van een OR, aan tegen een ARBO dienst die wel graag lippendiensten wilde bewijzen aan de werkgever, dit was voor oin al een aanwijzing dat er in ook die branche rotte appels te verwachten waren. Met deze wetgeving blijken nu de parasieten een bovenmatig belegde boterham te kunnen verdienen en laten, hopelijk wel integere, maar je kunt er je vraagtekens bij zetten, zich chanteren, om den brode , om alles waarvoor zij zouden moeten staan, het belang van de zieke werknemer, maar over hun kam te laten gaan.
Bij de eerste tekenen haden deze bedrijfsartsen al hun medewerking moeten weigeren, het is noal slap en tast het vertrouwen in die artsen in hoge mate aan, dat dat niet is gebeurd.
-
blikker23937
26-3-2012 13:15
Hier lopen nog al wat zaken door elkaar, de makers zijn niet gehinderd door overdreven veel kennis van zaken. Privacy en Wet verbetering poortwachter botsen, als je als werkgever niet weet wat iemand heeft hoe wil je dan reintegreren? Alles via de arts, dat zou deze beroepsgroep graag willen maar hebben in het verleden aangetoond dit niet altijd te kunnen. Daar komt bij dat de oorzaken van verzuim niet altijd een medisch karakter hebben, 80% heeft niets met medische zaken te maken. Indien je iemand vraagt of hij poblemen heeft aan de rug en of deze problemen tot gevolg hebben dat er beperkingen zijn bij bukken, zitten en tillen is dat zinnige info die er toe moet leiden dat mensen op verantwoorde wijze weer hervatten. Daar hoef je (bij voorkeur) geen arts voor te zijn, reintegratie is een zaak van werknemer en werkgever en gezond verstand. Daarnaar vragen mag altijd, of je antwoord krijgt is een tweede, daarnaast, het zal de werkgever om het even zijn welke wervel hoe beschadigd is, maar wat hij met die beperkingen nog kan doen zonder toename van klachten te veroorzaken. Medicalisering dient vermeden te worden, kijkend naar de huidige zorgkosten is het tijd om daar van af te stappen. Sommige zaken zijn niet medisch oplosbaar en in verzuim is dat veruit het grootste gedeelte. Medische info moet uiteraard beschermd worden opgeslagen en alleen toegankelijk zijn voor de medicus, reintegratie is een zaak van werknemer en werkgever en kan niet worden uitgevoerd met een blindoek voor en de handen op de rug gebonden.
-
blikker23970
27-3-2012 10:10
Deze uitzending is zo herkenbaar. Als zieke werknemer ben ik zo onder druk gezet. Na 6 weken moest ik toch wel een aantal uren aan het werk met een gebroken schouder, terwijl de chirurg mij vertelde 3 maanden rust te nemen voor herstel, vanwege de operatie en de pijn. Dat ik een vergadering had afgezegd vanwege de pijn was toch wel uit den boze "wat een vergadering afgezegd"....was de reactie van de medewerker van verzuimrductie. Ik wilde lezen wat er over mij werd geschreven in het z.g. ziekte dossier van verzuimreductie.
Alles wat ik telefonisch vertelde kon ik lezen. Deze periode heeft mij verschrikkelijk veel stress gegeven. Als volwaardig werknemer werd ik nu een persoon die eigenlijk niet deugde, tenminste zo voelde dit voor mij. Steeds maar weer bellen en dan werd er bepaald of ik toch maar wat uurtjes er bij kon werken. Ik moest toch wel duidelijk laten zien dat ik weer wilde werken.
Heel goed dat hier kritisch naar wordt gekeken.
Als ik dan de directeur van verzuimreductie zie dan denk ik hoe is dit mogelijk, hij kan nog niet eens onderbouwen waar men mee bezig is. Zo'n persoon bepaalt hoe ik mij als zieke werknemer moet gedragen geheel tegen de adviezen van de artsen in.