Mexicaanse griep: uitbraak van spookverhalen?Het vaccin tegen de
Mexicaanse griep is veelbesproken. Veel mensen maken zich zorgen: wat voor toevoegingen kent het vaccin? Zijn er überhaupt 'verdachte' stoffen aan toegevoegd? WWJK vraagt het aan immunologe Marloes de Bruijn, van het Nederlands Vaccin Instituut. En passant legt zij uit wat een virus precies is en waarom wij er ziek van worden…
Kijken in het donkerVeel mensen die in het donker autorijden voelen zich niet helemaal safe en happy. Menigeen heeft last van een verminderd zicht. Lenzenfabrikant Zeiss Vision heeft een test ontwikkeld om te bepalen hoe goed of slecht iemand in het donker kan kijken en biedt een bijpassend brillenassortiment. WWJK kijkt hoe revolutionar deze brillen zijn: bieden ze echt beter zicht?
Super-marketingDe bonuskaart van Albert Heijn levert de supermarkt een enorme berg informatie op over het winkelend publiek. Zoveel, dat het moeilijk is om er nog wat zinnigs uit op te maken. Maar dat wordt anders. Met behulp van snelle
computers en slimme rekenprogramma’s kunnen winkels data over de argeloze consument razendsnel duiden. Die informatie kan weer worden gebruikt om de klant die het ene product koopt, te verleiden tot de aanschaf van het andere.
Presentatie:
Menno Bentveld, Elisabeth Nimwegen.
De presentatie was in handen van
Elisabeth van Nimwegen en
Menno Bentveld. Deze uitzending van het programma Weet wat je koopt werd uitgezonden op maandag 23 november door BNNVARA.