27-6-2010
1667 x bekeken | 0 reacties
Amsterdam Piano Quartet met deel 1 van Le Sacre du Printemps van Igor Stravinsky in een bewerking van Maarten Bon.
Geluidskunstenaar Harry de Wit. Het ballet Le Sacre du Printemps van Igor Stravinsky geldt als een van de meest revolutionaire werken van de 20e eeuw. De première vond plaats op 29 mei 1913 in het Théâtre des Champs-Elysées te Parijs en was verre van succesvol. Al direct na de eerste noten kwamen delen van het publiek in opstand. De ritme-sectie van het orkest heeft een heel duidelijke rol in het stuk, en vaak dient de muziek om het ritme meer vorm, meer body te geven en niet andersom. Op deze wijze introduceerde Stravinsky nieuwe concepten. In 1976 vatte componist, pianist Maarten Bon (1933-2003) het plan op een bewerking te maken van Le Sacre du Printemps. Hoewel Igor Stravinsky testamentair had bepaald dat er geen bewerkingen van dit stuk mochten worden gemaakt, kreeg hij uiteindelijk toestemming van de erven van de componist om het stuk exclusief uit te mogen voeren. Bon: 'Voorop bij mijn bewerking stond een absolute trouw aan de noten van Stravinsky: ik heb geen enkele noot notenwaarde, geen enkel dynamisch teken veranderd.' Uitvoerenden: Amsterdam Piano Quartet. Een gesprek met Marja Bon, Elmer Schönberger en Gerard Bouwhuis.
Musicus Harry de Wit is een avonturier! Was vroeger de piano nog de basis voor zijn klanksculpturen, tegenwoordig maakt hij soundscapes en begeleidt zichzelf daarbij op de meest fascinerende, gevonden en bedachte instrumenten. De toneelwereld heeft Harry de Wit omarmd. Meest recent is zijn (live) muziek bij de voorstelling van Het Nationale Toneel naar Grunbergs roman Tirza. In het Bimhuis horen we de soundscape, speelt hij op een pvc-achtig blaasinstrument en heeft hij een instrument bij zich dat hij zingend zand noemt!
Presentatie: Melchior Huurdeman.
Deze uitzending van het programma Vrije geluiden is uitgezonden op zondag 27 juni door de VPRO. Te gast was Marja Bon. De presentatie was in handen van Melchior Huurdeman.