7-1-2013
3280 x bekeken | 2 reacties
Radar duikt in de Cito-toets. Moet het basisschooladvies weer meer centraal staan? Daarnaast kijken we of het medicijngebruik onder ouderen wel goed in de gaten wordt gehouden.
Deze uitzending van het programma Radar is uitgezonden op maandag 7 januari door de TROS. De presentatie was in handen van Antoinette Hertsenberg.
Reacties op deze uitzending
-
blikker30471
8-1-2013 11:59
Het lijkt mij verstandig dat Radar nog dieper graaft in dit CITO-onderzoek! Er is immers sprake van de splitsing van de Cito-toets in twee niveaus die "de sociale ongelijkheid van de jaren vijftig laat herleven" zoals verwoord door Jaap Dronkers, hoogleraar onderwijsonderzoek aan de Universiteit van Maastricht. Ik verwijs jullie graag naar zijn artikel, getiteld 'Nieuwe Citotoets slecht voor kwaliteit onderwijs', De Volkskrant van 20 november 2012, pagina 29! (Link: http://www.eui.eu/Personal/Dronkers/Dutch/VK2012A.pdf). Deze bevindingen en argumenten kunnen worden gekoppeld aan het verhaal van gisteren en het is een nog grotere zorg voor onze maatschappij!
Verder vraag ik me af of er ooit een onderzoek komt naar het mijns inziens middeleeuwse verdeling van basisscholen naar denominaties. Onderzoek naar de mogelijkheden om ervan af te zien! Ik vind dat onderwijs gericht moet zijn op voorbereiding van kinderen op de toekomst en op wetenschap, met ook kennis over godsdiensten, maar niet geredeneerd vanuit godsdiensten. Dat laatste zie ik als 'manipulatie', 'propaganda' of 'hokjesgeest' en is niet van de tijd. Het gevolg -uit praktijk- is de populatie bij drie scholen om een en dezelfde schoolplein toch 'selectief anders' zijn, dat er zogenaamde 'zwarte scholen' ontstaan en dat er gebrek aan kennis van en begrip over elkaar heel vroeg in de levensfasen van de mensen wordt geworteld. Niet bevorderend voor een harmonieuze samenleving in de toekomst. Weg met die denominaties die voor een 'beleidsmatige scheiding van kinderen' in de hand werkt en geef de kerken en moskeeën maar die taak van 'godsdienstonderwijs' met daaromheen ook 'strikte spelregels' waarop toezicht komt. Zo heb je nog steeds de scheiding van kerk en staat maar wel controle op de vrije hand van wanpraktijken bij de kerk of de moskee (d.w.z. misbruik versus ronselpraktijken, imam-uitspraken). Geen ronselaktie vanuit godshuizen toestaan maar de keus aan de ouders laten voor extra onderwijs over godsdienst. Laat het onderwijs op scholen richten op kennis en op 'verbinden van mensen' en niet op de 'verschillen'. Over 20-30 jaar zullen de kinderen van nu meer begrip voor en kennis van elkaar hebben en de samenleving zal minder te maken hebben met de hedendaagse wrijvingen! Radikaal maar wanneer goed doordacht en ingevoerd, MOET dit kunnen werken!
-
blikker30528
9-1-2013 19:55
Weer wordt er gezegd het zijn de jongens die niet op hun niveau terecht komen, maar hier maakt men Weer een grote denkfout gemaakt. Het zijn namelijk de vooral extreme beta kinderen, die afstromen naar een lager onderwijstype. Juist aan dit beta talent is een enorm tekort. Met cito-toetsen ziet men juist dat ze mer rekenen hoog scoren, maar de talige leerkrachten begrijpen deze kinderen niet. Niet alleen op de basisschool, maar ook in het voortgezet onderwijs worden ze vooral door de leerkrachten vreemde talen niet begrepen en afgeserveerd naar een lager onderwijstype. Denk aan de broertjes Claessen, die nu met een zeilboot in Spanje zitten, omdat in Nederland geen passend onderwijs geboden werd. Ook bij meisjes komt dit voor. maar minder in getal .Echter voor deze meisjes is het juist nog frustrerender, omdat ze al eenzamer zijn. omdat ze zeldzamer zijn. Vaak groeien deze type kinderen langzamer en zijn dus langer kind. Vroeger zagen leerkrachten dit en nu niet meer.
Vriendelijke groeten
Riek Kerkhof-Willems