Prawasi Diwas - Hindoestaanse immigratiedag. 142 jaar geleden vertrok het eerste schip met Hindoestaanse contractarbeiders van
India naar
Suriname. Daar gingen zij aan het werk op de plantages van de Nederlanders. En sinds de onafhankelijkheid van
Suriname in 1975 woont een groot deel van de nazaten van deze contractarbeiders in Nederland. OHM belicht de Hindoestaanse immigratie vanuit een fris perspectief. Namelijk door de ontwikkeling van kunst en cultuur sinds de immigratie in beeld te brengen. -Geschiedenis en literatuur: Uiteraard is het voor Hindoestanen van groot belang dat hun geschiedenis gekend wordt en dat deze doorgegeven wordt aan volgende generaties. Het verleden blijft een grote rol spelen in de vorming van een eigen identiteit. Ook geeft het betekenis aan veel rituelen, gewoonten en gebruiken die voor Hindoestanen van belang zijn en blijven. Prof. dr. Chan Choenni is bijzonder hoogleraar Hindoestaanse migratie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij schetst een beeld van de omstandigheden waarin de migranten verkeerden vanaf 1873 tot en met de situatie van de Hindoestanen nu. In het bijzonder gaat hij in op de ontwikkelingen van Hindoestaanse kunst en cultuur. Wat literatuur betreft is er aandacht voor Shantie Singh: zij maakt haar debuut met de roman Vervoering, waarin zij middels verschillende personages de reis beschrijft die Hindoestanen hebben afgelegd. -Toneel en schilderkunst: De verhalen die zijn doorgegeven via de overlevering, via mondelinge overdracht en middels de literatuur werden van oudsher op het toneel getoond. Hindoestanen kennen een rijke en lange traditie in toneelstukken ter vermaak maar ook om een bepaalde periode weer tot leven te wekken. Artiest Ramdew Krishna is zijn leven lang bezig het verhaal van de Hindoestanen te vertellen middels schilderijen en toneelstukken. Hij vertelt daarover. Maar ook jonge Hindoestanen putten inspiratie uit hun geschiedenis. Shadon Bindraban schildert nog niet lang, maar is wel al succesvol daarin. -Muziek en dans: Typisch Hindoestaanse muziek is de baithak gana. Daarbij hoort een typisch Hindoestaanse dans. Danseres Asha Ghurahoo heeft dit aangegrepen om de dans van haar voorouders in een nieuw, modern jasje te steken en op de Nederlandse podia te brengen. En ook singer/songwriter Raj Mohan voelt zich aangetrokken tot en geïnspireerd door de Hindoestaanse muziek. Hoewel hij geschoold is in de klassieke Indiase muziek, componeert hij toch ook veel in de Sarnami-stijl. Dat is vernieuwend voor de Surinaams Hindoestaanse muziek. Hij laat horen hoe dat klinkt.
Deze uitzending van het programma OHM met de titel Ontwikkeling na de immigratie werd uitgezonden op zaterdag 30 mei.