Mathilde Santing, Annelies Verbeke, Joyce Roodnat, Hetty Blok
3-1-2010
| 3517 x bekeken | 0 reacties
Zangeres Mathilde Santing; Schrijfster Annelies Verbeke; Kunstjournalist Joyce Roodnat bespreekt filmklassiekers; En een reportage over actrice Hetty Blok
Mathilde Santing
Op haar vijfde kreeg Mathilde Santing al zangles. Ze spreekt dan vaak niet met haar moeder, maar zingt tegen haar. Toch wilde Mathilde Santing heel lang geen zangeres worden. Ze is het gewoon. Vanaf het moment dat de televisiekijker in 1981 kennismaakt met de zangeres (en haar Elka, een ritmebox) bij Sonja Barend, is Santing een begrip. Ze laat zich door niemand de les lezen: ze kiest het repertoire dat zij wil, stelt bands samen die zij wil en gaat al naar gelang ze wil het theater in of niet. Ze vertolkt het repertoire van Randy Newman (1993), staat in de musical The Wiz (2007), maakt zich muzikaal sterk voor de slachtoffers van de ramp in Beslan (2004), buigt zich over het Sinatra Songbook (1999) of maakt een geheel Nederlands programma, De Ne9en Levens (2003). In 1986 wint ze de Popprijs op Noorderslag, haar eerste (mini)album Mathilde Santing (1982) levert haar meteen een gouden plaat op. Ze krijgt de Gouden Harp (1998) en wint maar liefst drie keer een Edison (beste zangeres). Begin 2010 gaat Mathilde Santing weer de theaters in met Sinatra’s Tonic Tour. In Kunststof TV gaat Santing (met Simon Gitsels op piano) van haar meest recente album Forty Nine het nummer Maggie May (Rod Stewart) zingen.
Annelies Verbeke
Ook Annelies Verbeke weet als vijfjarige al wat zij later wil worden: schrijfster. Ze begint dus meteen met het bedenken en schrijven van sprookjes. Inmiddels schrijft ze romans (Slaap, Reus), verhalen (Groener Gras) en scenario’s. Haar nieuwe boek heet Vissen Redden: In een ultieme poging haar liefdesverdriet te verdringen stort een schrijfster zich op de strijd tegen overbevissing. Het goede doel legitimeert haar vlucht voor de liefdespijn. Maar hoe lang kun je je achter kabeljauw en tonijn verschuilen? Kun je de wereld redden als je jezelf niet kunt redden?
Joyce Roodnat
Kunstjournalist Joyce Roodnat bespreekt voor Kunststof TV een serie filmklassiekers die opnieuw te zien zijn in het programma Film Over Film (1 jan - 3 feb, in het Filmmuseum). De jaren veertig en vijftig waren gloriejaren van de ‘Hollywoodfilms over Hollywood’. In allerlei genres – van drama tot musical, van comedy tot melodrama – werden films gemaakt die het filmmaken en de filmwereld tot onderwerp hadden. Een van de spraakmakendste titels uit deze periode is The Barefoot Contessa, een onthutsend portret van Hollywoods droomfabriek door viervoudig Oscarwinnaar Joseph L. Mankiewicz. Het Filmmuseum brengt deze klassieker opnieuw uit. En start ter gelegenheid hiervan Film over Film, dat niet alleen Hollywoodklassiekers bevat, maar ook recente films, van onder meer Woody Allen en Ben Stiller, en Europese titels van François Truffaut, Jean-Luc Godard en Luchino Visconti. Joyce Roodnat was kunstredacteur en filmrecensent voor NRC Handelsblad. Ook publiceert zij romans.
Reportage
Hetty Blok wordt 90! Op 6 januari hoopt actrice Hetty Blok haar 90ste verjaardag te vieren. Kunststof TV kijkt met (onder anderen) Loes Luca en Barry Stevens terug op een (omvang)rijke televisiecarrière.
Deze uitzending van het programma Kunststof TV met de titel Mathilde Santing, Annelies Verbeke, Joyce Roodnat, Hetty Blok is uitgezonden op zondag 3 januari door de NPS. Te gast waren Barrie Stevens, Hetty Blok, Loes Luca, Mathilde Santing en Joyce Roodnat.