Van ik naar wij
3-1-2010
| 1402 x bekeken | 0 reacties
Nieuw decennium: minder ‘ik’, meer ‘wij ?
Kruispunt vraagt zich aan het begin van 2010 af of de start van het nieuwe decennium samenvalt met de aanvang van het wij – tijdperk. De graaicultuur met de exorbitante bonussen voor managers en bankiers heeft mede geleid tot de economische crisis waar de wereld nu in verkeert. Het zijn gevolgen van doorgeschoten individualisme in het rijke Westen van de afgelopen decennia. Het vergroten van het geluk van de “dikke ik” stond bij velen jarenlang voorop. Maar start nu in 2010 het wij-tijdperk? Kruispunt spreekt onder anderen met Willem Vermeend, oud-staatssecretaris van Financiën en oud-minister van Sociale Zaken. Hij schreef het boek de WIJ Economie. Volgens Vermeend is het tijd voor herstel van van normen en waarden, en moeten we terug naar ouderwetse solidariteit. Hij is het eens met de PvdA-fractievoorzitter Mariëtte Hamer die zich onlangs beklaagde over de crisis van het doorgeschoten ik. Zij wil terug naar het “wij ” door een eerlijkere verdeling van welvaart en kwetsbaren te ontzien.
Initiatieven
Kruispunt laat ook initiatieven zien van mensen die de stap naar het wij-tijdperk al hebben gemaakt. Zij zetten zich, vaak naast een betaalde baan, belangeloos in voor de samenleving. Zoals de inwoners van het kleine dorp Creil in de Noord-Oost polder. Nadat de eigenaar van de buurtwinkel er wegens gezondheids-redenen mee op hield, zat het dorp zonder supermarkt. De inwoners zorgden er samen voor dat er een nieuwe supermarkt kwam. Er werd een nieuwe eigenaar gevonden. Die kreeg van de bank niet genoeg geld om de winkel te renoveren.Toen besloot het dorp zelf het benodigde bedrag bij elkaar te brengen. Maar liefst 40.000 euro brachten de inwoners bij elkaar en leende dit uit aan de nieuwe eigenaar. Inmiddels draait de supermarkt uitstekend en is zelfs uitgeroepen tot een van de beste supermarkten van de provincie Flevoland.
BlokPortiers
Een ander initiatief zijn de BlokPortiers in Amsterdam Zuid-Oost. BlokPortiers zijn kinderen tussen de 8 en 13 jaar die een rol krijgen in het schoon en netjes houden van hun portiek. Elke week gaan zij in herkenbaar tenue op inspectie en ruimen hun portiek op. De bedenker van dit poject is De Bakkerij, een organisatie die creatieve projecten in Nederlandse stadswijken realiseert. Dieneke van Dijken van De Bakkerij: "Wij willen de sociale cohesie bevorderen met onze projecten. Ik ben er van overtuigd dat het sociale weefsel nog altijd aanwezig is in de zogeheten achterstandsbuurten die steeds negatief in het nieuws komen. We moeten alleen nieuwe manieren vinden om mensen met elkaar in contact te brengen. En als dat lukt, kan er veel goeds uit komen, is mijn ervaring."
Mooiste Contact Fonds
Ook grote bedrijven steunen met mensen en middelen maatschappelijke initiatieven. KPN, één van de grootste werkgevers van Nederland, richtte het Mooiste Contact Fonds op. In 2009 waren 1700 KPN-ers naast hun baan als vrijwilliger aan de slag. Kruispunt ging kijken bij een van die mooiste contacten.
Deze uitzending van het programma Kruispunt met de titel Van ik naar wij is uitgezonden op zondag 3 januari door de RKK. Te gast was Willem Vermeend.
Item is niet meer te bekijken