Bisschop Phillippe Bär
16-4-2006
| 1694 x bekeken | 0 reacties
Pasen is voor Philippe Bär het feest van de kerk: de verrijzenis van de Heer. De dood is het einde niet. In zijn sterven neemt de Heer alles mee wat sterfelijk is: chaos, lelijkheid, slechtheid. Bij de verrezen Heer heeft het geen plaats meer. Het is de vaste overtuiging van Philippe Bär dat mensen elkaar na de dood zullen herkennen. Zelf verlangt hij ernaar zijn moeder weer te zien. De gedachte dat wij elkaar niet meer zouden kunnen herkennen, vindt hij onverdraaglijk: 'Dat zou het grootste drama zijn!' Emeritus bisschop Philippe Bär (1928) groeit op in Nederlands-Indië als oudste zoon in een Nederlands hervormd gezin. Het hele gezin overleeft de jappenkampen en vestigt zich in Nederland. Over de oorlogstijd wordt onderling niet veel meer gesproken en de jonge Philippe (dan nog Ronald genoemd) legt zich toe op het inhalen van verloren studietijd. Na zijn eindexamen gaat hij theologie studeren in Utrecht met het doel uiteindelijk predikant te worden in de Nederlandse Hervormde Kerk. Gedurende zijn studie gaan zijn ogen steeds meer open voor wat hij wil: gewijd zijn, de handen opgelegd krijgen van een autoriteit die verwijst naar het hogere. Hij voelt zich op zijn plaats als hij zich kan voegen in de lijn van de oudste traditie van de Rooms Katholieke Kerk. Hij voelt zich aangesproken door de rituelen, ziet ze als een mogelijkheid om de goddelijke genade te verbinden met iets stoffelijks: een woord, gebaar of ding. Zijn studiegenoten zien zijn overstap naar de Rooms Katholieke Kerk aankomen, bij zijn naaste familie stuit hij op onbegrip. In 1954 doet hij zijn intrede in het Benedictijnenklooster in Chevetogne. Begin jaren '90, tijdens zijn episcopaat in Rotterdam, komt Bär zwaar onder vuur te liggen in verband met homoseksuele contacten die hij al dan niet zou hebben (gehad). Hij wacht juridische stappen niet af maar verdwijnt naar zijn geliefd Chevetogne.
Deze uitzending van het programma Het Vermoeden met de titel Bisschop Phillippe Bär is uitgezonden op zondag 16 april door de IKON. De presentatie was in handen van Annemiek Schrijver.
Item is niet meer te bekijken