Nieuwsbericht
TV-reclames vs offline drukwerk: wat werkt wanneer het beste? - 19-3-2024

TV-reclames vs offline drukwerk: wat werkt wanneer het beste?

19-3-2024 | 746 x bekeken | 0 reacties
6
Er zijn talloze manieren om als bedrijf jouw boodschap te verkondigen naar de buitenwereld, maar welk middel is nu het meest effectief voor jouw boodschap richting potentiële klanten? Terwijl digitale reclames steeds populairder worden, blijven zowel TV-reclames als offline drukwerk, zoals folders, krachtige instrumenten om in te zetten. Maar wanneer zet je welk medium in? Daar gaan we in dit artikel verder op in.

Bepaal het doel van jouw reclame
Een effectief medium voor jouw reclame hangt af van het doel dat je ermee wilt bereiken. Wil je meer bereik creëren of wil je jouw doelgroep aansporen tot het ondernemen van een actie? Alleen het antwoord op deze vraag zorgt al voor verschillende voordelen van reclamemiddelen.

Als je als ondernemer een hele specifieke doelgroep wilt targeten op basis van een locatie kun je misschien beter kiezen voor folders maken, in plaats van een TV-reclame uit te werken. De specifieke targeting van drukwerk kan namelijk erg effectief zijn als jouw klanten zich voornamelijk in een bepaald gebied bevinden. Folders en andere soorten drukwerk uitdelen is uiterst effectief als jij een specifieke doelgroep in een regio wilt aansporen tot actie. Handig als je meer bezoekers naar jouw fysieke winkel wilt trekken bijvoorbeeld.

Anderzijds kun je met TV-reclames een heel breed bereik inzetten, waardoor jouw zichtbaarheid en naamsbekendheid enorm kan groeien. Verder is het met TV lastiger om één specifieke doelgroep aan te spreken, tenzij je wordt uitgezonden op kanalen die heel populair zijn bij één specifieke demografie.

Tastbaarheid versus snelheid
Waar je met reclames op TV heel snel en heel veel mensen kunt bereiken, kan de snelheid van deze boodschap soms ook té rap aan mensen voorbij gaan. Dit kan ten koste gaan van de inhoud en boodschap die je wilt overbrengen bij een doelgroep.

De tastbaarheid van een folder daarentegen kan op een vrij langzame manier de interesse van de ontvanger wekken. Men kan de folder vasthouden, er doorheen bladeren of producten markeren die hun interesse wekken. Hierdoor ontstaat een stuk meer interactie en kans op betrokkenheid van de doelgroep dan bij een snelle TV reclame.

Ook is een folder of ander drukwerk later nog eens terug te kijken. Dit kan resulteren in een langdurig effect en een blijvende herinnering aan de boodschap. Hierdoor kun je hier meer informatie kwijt dan op TV. Op de buis is het vooral zaak om als merk te blijven hangen.

Kosten en meetbaarheid van reclames
Een belangrijk aspect in de inzet van reclames is natuurlijk de meetbaarheid en kosteneffectiviteit hiervan. Doordat je met TV zo’n groot bereik kunt behalen, zijn de kosten hiervoor aanzienlijk hoger dan voor een simpele foldercampagne. Niet voor niets bestellen kleine bedrijven met beperkte reclamebudgetten nog altijd drukwerk online, zodat zij ook voor minder geld bij specifieke doelgroepen onder de aandacht komen.

Daarbij is de meetbaarheid van een folder makkelijker te volgen dan een TV Reclame waarmee het alleen al onduidelijk is hoeveel mensen je exact bereikt. Je weet bij het uitdelen van folders precies hoeveel je er verspreid. Als je dan aan jouw ontwerp een specifieke actiecode of coupon koppelt, kun je door het inwisselen van deze acties meten hoe effectief jouw campagne is geweest.

Wanneer kiezen voor folders of TV-reclame?
Zoals je misschien al tussen de regels doorleest is er niet een one-size-fits-all methode voor reclame maken. Als jouw bedrijf zich richt op een lokale markt kan een persoonlijke benadering via bijvoorbeeld folders uiterst effectief zijn. Anderzijds kunnen bedrijven met een breder publiek en een groot budget via TV-reclames een groot scala aan klanten bereiken.

Het belangrijkste is om vooraf zorgvuldig te overwegen welke methode het beste past bij de doelstelling van jouw campagne en de doelgroep die je wilt bereiken. Op basis hiervan kun je samen met jouw marketeers een effectieve en uitgebalanceerde reclamestrategie ontwikkelen met tv-reclames, folders of andere soorten drukwerk.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met reclameland.nl

Bekijk het laatste TV nieuws
(ter verificatie, je kunt ook inloggen) Plaats reactie
Meer nieuws