Waarom is dronken iemand doodrijden geen doodslag'Mijn leven is kapot, hij moet negentig uur harken'. Niemand dacht dat ze het zou overleven. Maar Nelly Vollebregt (65) vocht als een leeuw na een vreselijk ongeluk dat haar voorgoed rolstoelafhankelijk maakte. Op een smalle dijkweg wordt de wielrennende vrouw aangereden door een automobilist die vooral oog had voor zijn telefoon, niet voor de weg.
Bejaarde automobilist bron van zorg voor familieVeel mensen maken zich zorgen over het rijgedrag van hun bejaarde ouders. Dit blijkt uit een groot verkeersonderzoek van EenVandaag onder 25.000 mensen, waaronder 3000 met ouders van 75 jaar of ouder. Volgens de helft (52%) van de familieleden gaan hun ouders naarmate ze ouder worden steeds minder veilig rijden. * Waarom is dronken iemand doodrijden geen doodslag? De emoties in een rechtszaak lopen soms enorm op bij verkeerszaken. Een dronken chauffeur heeft iemand doodgereden, of iemand rijdt met 130 km per uur in de bebouwde kom iemand invalide. In dit soort zaken is de roep om zware straffen veelal groot. Maar hoe werkt zoiets? En wanneer is er sprake van schuld, of van doodslag?
'Werkgever moet bellen in auto verbieden''Ik was bezig met mijn navigatie', reageert een automobiliste als ze wordt aangesproken door een van de patrouillerende agenten. 'Ja, maar u had 'm wel in uw handen hé? Daar krijgt u een bekeuring voor.' Ze vliegen aan de lopende band op de bon. En dan is het een duur grapje: 230 euro. 'Het is niet zo verstandig', reageert de bekeurde bestuurster. 'Maar ja. Soms kun je het dan toch niet laten om op te nemen he.'. En dat doen veel mensen. Uit onderzoek van EenVandaag blijkt dat meer dan de helft van de bestuurders wel eens aan zijn of haar telefoon zit in de auto. 'Mensen denken altijd: dit overkomt mij niet. Ik kan goed genoeg rijden om dat te kunnen combineren', vat Egbert-Jan van Hasselt van de Nationale Politie de gedachtegang van veel bestuurders samen. 'Dat is dodelijk gevaarlijk.'
Helft automobilisten gebruikt telefoon tijdens rijdenDe helft van de automobilisten (51%) gebruikt zijn telefoon tijdens het rijden wel eens op een manier die niet is toegestaan. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag. In de groep tot 45 jaar maakt zelfs driekwart (75%) zich hier schuldig aan. Aan het onderzoek deden 25.000 mensen mee, waaronder 20.000 die regelmatig autorijden en in het bezit zijn van een mobiele telefoon. De smartphone wordt het meest gebruikt om te navigeren (31%), WhatsApp berichten te lezen (24%)of te versturen (12%) en om muziek op te zetten (19%). Ook gebruikt één op de vijf zijn telefoon om een nummer op te zoeken of te bellen tijdens het rijden (21%).
Moeten verkeersovertredingen strenger bestraft worden?Het is een worsteling voor rechters: hoe veroordeel je een bestuurder die onder invloed een fataal ongeluk veroorzaakt? Niet zelden leidt een lage straf voor de veroorzaker tot maatschappelijke ophef en onbegrip van slachtoffers en nabestaanden. Verkeerscriminelen zouden te gemakkelijk wegkomen. Ook Minister Blok van Veiligheid en Justitie vindt dat ernstige overtredingen strenger bestraft moeten worden. De minister werkt op het moment een herziening van de Wegenverkeerswet. Behalve zwaardere straffen voor bijvoorbeeld rijden onder invloed, wil hij ook de definitie van roekeloosheid aanpassen zodat het beter toegepast kan worden door de rechter.
De presentatie was in handen van
Pieter Jan Hagens,
Suzanne Bosman en
Jojanneke van den Berge. Deze uitzending van het programma EenVandaag werd uitgezonden op zaterdag 2 september door AVROTROS.