Veel winkelstraten steeds stiller
9-3-2009
| 1315 x bekeken | 0 reacties
Veel winkelstraten trekken steeds minder publiek. De funshopper lijkt het te laten afweten. Mensen kopen en kijken steeds vaker op internet. Dat stelt onderzoeksbureau Locatus. Directeur Gerard Zandbergen bevestigde maandag een bericht hierover in Trouw.
Zandbergen noemt de cijfers ,,dramatisch''. De kroon spant het centrum van Hoogeveen. Daar nam het bezoekersaantal met 41 procent af. Maar ook de P.C. Hooftstraat in Amsterdam doet het niet best (min 32 procent). Dat geldt ook voor de Haagse Megastores (min 31), Kerkrade centrum en Naaldwijk (beide min 29).
De tellingen zijn uitgevoerd in het najaar van 2008, vlak voor het uitbreken van de financiële crisis. De Locatusdirecteur schat de gemiddelde daling van het aantal shoppers op circa 10 procent.
Veel mensen oriënteren zich volgens hem eerst onder meer via internet en gaan dan gericht iets kopen. Dat doen ze ook steeds vaker buiten de stad, bij bouwmarkten, tuincentra en woninginrichters.
Er zijn ook locaties die zich goed kunnen handhaven of juist meer bezoekers trekken. Over het algemeen zijn dat de winkelkernen van gemeenten met een sterke regiofunctie en een breed winkelaanbod, zoals Deventer en Emmen.
Deze uitzending van het programma Dichtbij Nederland met de titel Veel winkelstraten steeds stiller is uitgezonden op maandag 9 maart door de NPS. De presentatie was in handen van Simone Weimans en Carrie ten Napel.