Politie in de hoek waar de klappen vallen
30-6-2012
| 2324 x bekeken | 0 reacties
Politie in de hoek waar de klappen vallen
Een agente die een arrestant een schop geeft en een politieman die iemand in het gezicht slaat. Twee incidenten in Rotterdam die de gemoederen de afgelopen week flink bezig hielden. Op de acties werd uiteenlopend gereageerd. Van ‘Een politieagent moet fysiek geweld altijd vermijden tenzij het echt niet anders kan’ tot ‘Respect! De arrestanten zullen er wel om hebben gevraagd.’
Onze meningen lopen nog al uiteen. Het is een vreemde paradox waar de politie mee te kampen heeft. Als ze niet ingrijpen wordt ze verweten dat ze te soft zijn. En als er dan door de politie hard wordt opgetreden, is het ook niet goed. Wat moeten we er eigenlijk van vinden dat een agent een arrestant schopt? Wanneer wel en wanneer niet? En slaat de politie nu door?
Hoe dan ook, agenten lijken het in ieder geval dus nooit goed te doen. Het respect is ver te zoeken. Sterker nog, door de digitale media lijkt iedereen de politie continue in de gaten te houden. Bepaalde sites maken er zelfs een sport van om zoveel mogelijk foto’s en filmpjes over agenten die een misstap maken op hun site te zetten. Maakt een agent een fout dan staat het in een mum van tijd op het internet. Zo gebeurde ook met de twee incidenten in Rotterdam. Gefilmd met een telefoon en via Youtube de wereld in gestuurd. Maar in beide gevallen is niet duidelijk wat er vooraf ging aan het voorval.
Krijgen we zo niet te maken met verkeerde beeldvorming door de social media? Moet de politie niet beschermd worden tegen publicaties op het internet die ze in een verkeerd daglicht kan brengen? Moet het misschien zelfs strafbaar gesteld worden om de politie te filmen of fotograferen zoals in veel landen al het geval is? Wordt het tijd om oom agent in bescherming te nemen?
Deze uitzending van het programma Debat op 2 met de titel Politie in de hoek waar de klappen vallen is uitgezonden op zaterdag 30 juni door de KRO. De presentatie was in handen van Ghislaine Plag en Arie Boomsma.