Hoe staat het met de beterschap die modemerken en -ketens beloven na tragedies als de Rana Plaza ramp, waarbij 1200 arbeiders omkwamen?
Roland Duong bezoekt de organisatie van het
Bangladesh Accord.
Teun van de Keuken is als textielhandelaar op handelsmissie in Dhaka,
Bangladesh. Dit walhalla van ons wegwerptextiel is de afgelopen jaren vooral in het nieuws gekomen vanwege problemen. Met de Rana Plaza ramp, waarbij meer dan 1200 arbeiders omkwamen als absoluut dieptepunt. Hoewel de modeketens beterschap beloofden, ervaart Teun aan den lijve dat de kern van het probleem nog springlevend is. De inkoper gaat voor de allerlaagste prijs en maakt handig gebruik van de staat van chaos waar het land in verkeert. Maar hoe zit dat dan met de beterschap die modemerken en -ketens beloven?
Roland Duong brengt met die vraag een bezoek bij de pioniers van verbetering: de organisatie van het
Bangladesh Accord.
De presentatie was in handen van
Roland Duong en
Teun van de Keuken. Deze uitzending van het programma De Slag om de Klerewereld met de titel Prijzenslag in
Bangladesh werd uitgezonden op vrijdag 29 januari door de VPRO.