Tien jaar na de invasie van
Irak onderzocht Boris B. Bertram hoe je een oorlog verkoopt. Welke stappen worden er genomen om tot zo'n beslissing te komen? Wie zijn daarbij betrokken? Hoe zit het met de democratie bij een dergelijke besluitvorming? En hoe krijg je steun voor een 'gekozen oorlog'? De oorlog in
Irak laat zien dat politici een internationale interventie of een oorlog goed kunnen verkopen. Gedane zaken nemen geen keer, maar er zijn lessen te leren van de manier waarop de oorlog in
Irak tot stand is gekomen om daarmee voorbereid te zijn als er nieuwe interventies en oorlogscampagnes worden gevoerd, bijvoorbeeld bij de situatie in
Iran. Aan het woord komen verschillende mensen die betrokken zijn geweest bij het verkopen van de oorlog tegen
Irak, zoals Nader Mousavizadeh, de toesprakenschrijver van
Kofi Annan; Frederik Harhoff, de rechter die het misbruiken van de VN bij het verkopen van deze oorlog aan de orde stelt; Hans Blix, het hoofd van de wapeninspecties in
Irak;
Joseph Wilson, de Amerikaanse agent die de nucleaire geruchten moest onderzoeken; Charles Duelfer, de laatste man die
Saddam Hussein ondervroeg; en Irakexpert Joyce Battle, die een aantal verslagen heeft gemaakt over de chronologie van de gebeurtenissen en de verkeerde voorstelling van de gang van zaken.
In deze uitzending van 2Doc was
Joseph Wilson te gast. Deze uitzending van het programma 2Doc met de titel Oorlog te koop werd uitgezonden op vrijdag 27 februari door de VPRO.